Martin Sun od 1 września br. będzie nowym dyrektorem zarządzającym Huawei Consumer Business Group w Polsce. Jest to jedna z trzech głównych grup biznesowych Huawei (obok operatorskiej oraz rozwiązań dla przedsiębiorstw). Jej portfolio obejmuje m.in. smartfony, laptopy, tablety i urządzenia noszone (wearables).

Dotychczasowy szef Huawei CBG w Polsce, Jefferson Zhang, przejdzie do centrali korporacji w Chinach.

Ponad 9 lat w Huawei, 2 lata w Polsce

Martin Sun jest związany z Huawei od ponad 9 lat. Przez ostatnie 2 lata pracował w Huawei CBG Polska, jako dyrektor odpowiedzialny za całość sprzedaży produktów marki w Polsce. Wcześniej pełnił funkcję dyrektora zarządzającego w Huawei CBG w Maroko, a poprzednio – managera ds. sprzedaży w Pakistanie.

„Mamy ambitne plany rozwoju”

Polska jest jednym z kluczowych dla Huawei rynków na świecie. Mamy tutaj ambitne plany rozwoju i inwestycji w szereg kategorii produktowych, w tym laptopów, smartfonów, smartwatchy i produktów audio. Nadal również będziemy inwestować w rozwój własnego ekosystemu Huawei Mobile Services i sklepu z aplikacjami AppGallery” – zapowiada Martin Sun.

Skurczył się biznes konsumencki Huawei w Polsce

Nowy dyrektor obejmuje stanowisko w czasie, gdy sprzedaż segmentu konsumenckiego Huawei na świecie i w Polsce mocno ucierpiała po zaostrzeniu amerykańskich sankcji.

W 2020 r. przychody Huawei w Polsce spadły o blisko 20 proc. wobec 2019 r., do 2,94 mld zł. Jako główny powód wskazano zmniejszenie sprzedaży telefonów komórkowych. Huawei nie podało bilansu dla poszczególnych grup biznesowych w Polsce.

W 2020 r. na polskim rynku wzrosła natomiast marża brutto Huawei, do 10,9 proc. z 8,4 proc., oraz zysk netto, do 114,4 mln zł (+1,8 proc.).

W tym roku biznes smartfonów nadal się kurczy. W I kw. 2021 r. producent odnotował w Polsce spadek sprzedaży o 61 proc. r/r, zajmując 4 pozycję na naszym rynku – według Canalys.