Informacje o wzroście zamówień na ekrany Full HD do notebooków dochodzą od producentów paneli. Spada natomiast zainteresowanie wyświetlaczami HD. W ocenie analityka IHS producenci komputerów doszli do wniosku, że wysokiej jakości ekran stanie się kluczowym czynnikiem, skłaniającym konsumentów do wymiany starszych laptopów na nowe.

„Wydajność nie jest już główną motywacją do zastępowania komputerów poprzedniej generacji” – podkreśla Jason Hsu, analityk IHS.

Ponadto instalowanie wyświetlaczy o większej rozdzielczości ma umożliwić generowanie wyższych marż na sprzedaży sprzętu. Producenci szukają nowych sposobów na zyski w obliczu spadającej sprzedaży komputerów (według IDC zmniejszyła się o 11,5 proc. w I kw. br.), jak i topniejącej rentowności. Aby zapobiec większym spadkom dostawcy rzucili na rynek więcej taniego sprzętu, stawiając raczej na ilość niż na innowacje. Według IHS połowa notebooków sprzedanych w 2015 r. kosztowała mniej niż 500 dol. (ok. 1,9 tys. zł), a 15 proc. – mniej 300 dol. (ok. 1150 zł).

Według analityków IHS ekran wysokiej rozdzielczości stał się głównym czynnikiem wyróżniającym sprzęt z wyższej półki, do czego przyczyniło się wprowadzenie na rynek tabletu Surface Microsoftu. W związku z tym firma badawcza przewiduje także trend instalowania w lekkich i cienkich notebookach z segmentu premium ekranów Ultra HD, choć w tym przypadku konieczny jest kompromis między wysoką jakością obrazu a mobilnością, która również jest bardzo istotna dla konsumentów. Mianowicie panel wysokiej rozdzielczości pochłania więcej energii, co skraca czas pracy laptopa na baterii. Dlatego, jak twierdzi analityk, koncerny komputerowe naciskają na producentów ekranów, aby znaleźli sposób na zmniejszenie poboru mocy przez wyświetlacze o dużej rozdzielczości.