Obiekt o powierzchni 1250 m kw. znajduje się w Parku Logistycznym Prologis Park Warsaw na Żeraniu. Docelowo pomieści 385 szaf rack z miejscem dla 18 tys. serwerów. Do końca 2018 r. mają być wypełnione 3 moduły. W każdym będą 84 szafy rack. „Najważniejsze jest jednak abyśmy wypełniali serwerownię wysokomarżowymi projektami, zatem nie ilość szaf będzie decydowała, czy zrealizowaliśmy nasze założenia biznesowe ale rodzaj kontraktów” – mówi Bolesław Kraus, prezes zarządu 3S BOX.

Na uruchomienie pierwszego modułu z częścią biurową spółka wydała ok. 6 mln zł. W kolejce czekają kolejne trzy moduły. Uruchomienie każdego z nich będzie wymagało inwestycji rzędu kilku mln zł, w zależności od standardu i parametrów wyposażenia wynikających z wymagań przyszłych klientów. Obiekt został zaprojektowany w sposób umożliwiający jego dalszą rozbudowę. Na pierwszym piętrze powstanie w przyszłości kolejne 1250 m kw. powierzchni na dodatkową przestrzeń kolokacyjną, pomieszczenia typu TEST-LAB dla partnerów technologicznych oraz przestrzeń magazynową dla klientów korzystających z usług kolokacji.

Systemy IT pierwszych klientów pojawią się w nowym data center w drugiej połowie kwietnia br. Firma liczy na zainteresowanie nie tylko ze strony przedsiębiorstw z Warszawy i okolic. Spodziewa się, że niektórzy z  dotychczasowych klientów, korzystających już z innych centrów 3S, przeniosą część swoich zasobów do nowego obiektu. Kilku już podobno wyraziło taką wolę. Spółka obsługuje głównie klientów z: bankowości, ubezpieczeń, sektora energetycznego, operatorów telekomunikacyjnych, z sektora e-commerce, fintech oraz podmioty korzystające z technologii cloud, IoT i big data.

3S chce pozyskiwać również klientów spoza Polski. Nie mamy ograniczeń geograficznych naszego działania, każdy klient bez względu na swoją siedzibę może korzystać z naszych usług. Możemy mu zaoferować łącza transmisji danych do wszystkich istotnych zasobów sieci Internet, cloud i rozproszonych po różnych krajach siedzib” – tłumaczy Bolesław Kraus.  

Wśród klientów widoczny jest przede wszystkim wzrost zainteresowania usługami w chmurze. Związane są z tym określone potrzeby ze strony firm decydujących się na współpracę z data center. „Po pierwsze, klienci mają potrzebę aktywnego zarządzania swoimi zasobami i ich bezpieczeństwem w chmurze a najczęściej w chmurach. Dobierają konkretne rozwiązania pod kątem poszczególnych środowisk. W rezultacie rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania chmury hybrydowej. Po drugie, szybko rosnąca podaż usług cloudowych i ich różnorodność generuje potrzebę doradztwa i wsparcia, zarówno w obszarze projektowania i doboru rozwiązania, jak i samego wdrożenia oraz późniejszego zarządzania” – ocenia Monika Gruszczyk, dyrektor handlowy 3S Data Center.

Ze względu na rosnącą wartość danych, klienci zwracają też coraz większą uwagę na zapewnienie bezpieczeństwa ich zasobów. Według 3S może je zwiększać geograficzne rozproszenie środowisk na kilka lokalizacji w połączeniu z rozwiązaniami z obszaru disaster recovery. Oferowane są w nich dedykowane rozwiązania IaaS w modelu rozproszonym, w szczególności z wykorzystaniem rozwiązań chmury prywatnej, publicznej i hybrydowej. 3S deklaruje także współpracę z partnerami.„Współpraca z partnerami polega głównie na dostarczaniu technologii potrzebnych partnerowi (zwykle integrator, software house, dostawca rozwiązania typu SaaS, IoT) do świadczenia przez niego usługi dla klienta końcowego. Rzadko ma charakter prostej odsprzedaży usług” – mówi Monika Gruszczyk.

Warszawski obiekt to już piąte centrum przetwarzania danych należące do klastra 3S Data Center. Trzy funkcjonują w Katowicach a jedno w Krakowie. Ich łączna powierzchnia wynosi ponad 4000 m kw. W planach jest otwieranie kolejnych centrów danych, m.in. w Bytomiu. Firma zakupiła już tam halę o powierzchni 750 m kw. z przeznaczeniem na data center. Jego uruchomienie planowane jest za rok.