Zanosi się na słabe drugie półrocze na rynku notebooków – wynika z analiz TrendForce. Globalne dostawy w II poł. 2022 r. szacuje się na 93,7 mln sztuk, co oznacza spadek o 7,5 proc. w porównaniu z I poł. 2022 r. oraz spory zjazd ujęciu rok do roku, o 26,4 proc. W całym roku sprzedaż spadnie poniżej 200 mln szt., do 195 mln szt. – mówi prognoza.

Biznes zacisnął pasa

Co gorsza według analityków schłodzenie popytu dotyka już sektor biznesowy, który trzymał się nieźle w tym roku. Podwyżki stóp procentowych w różnych krajach również znacząco podniosły koszty prowadzenia firm, stąd przedsiębiorcy ograniczają wydatki – tłumaczą analitycy.

W rezultacie spadła dynamika sprzedaży notebooków w segmencie komercyjnym, a efekt anulowanych zamówień rozprzestrzenił się z kanałów sprzedaży do producentów ODM.

Będą wyprzedaże
Markowi producenci notebooków OEM będą traktować priorytetowo wyprzedaż w drugiej połowie 2022 r., co ograniczy dynamikę zakupów w firmach ODM – przewiduje TrendForce.

Rekordowy dołek w II kw. 2022 r.

Według TrendForce globalne dostawy notebooków w II kw. 2022 r. osiągnęły 45,74 mln szt., co oznacza spadek o 17,7 proc. kw/kw i 24,5 proc. r/r, ustanawiając najniższy poziom w jednym kwartale po wybuchu pandemii.

Popyt konsumencki ograniczyła inflacja w Europie i USA oraz narastające problemy geopolityczne. Słabnący popyt w edukacji uderzył w chromebooki.

Jednocześnie powtarzające się blokady w Chinach poważnie zakłóciły łańcuch dostaw notebooków, jak i ogromny chiński rynek konsumencki i wszystkie trzy główne gospodarki światowe. Podwyżki stóp procentowych, inflacja, wysokie zapasy i zmniejszające się zyski przedsiębiorstw doprowadziły do zmniejszenia inwestycji.

„Wobec słabych warunków rynkowych w trzech głównych kategoriach: biznesu, konsumentów i edukacji, nie będzie tradycyjnego szczytu sezonu w II poł. 2022 r.” – przewiduje TrendForce.

Całkowita liczba notebooków sprzedanych na świecie w I poł. 2022 r. wyniosła 100 mln szt., o 14,7 proc. mniej r/r.