Dostawy notebooków na światowy rynek w III kw. br. spadły o 4,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, do 40,79 mln szt. – według Digitimes Research. Dane nie obejmują urządzeń 2 w 1. Wśród przyczyn spadku analitycy wymieniają niższy popyt w sektorze konsumenckim oraz efekty restrukturyzacji Asusa, która spowodowała większą niż oczekiwano sprzedaż chromebooków oraz poprawę w przypadku modeli gamingowych w Chinach.

Analitycy spodziewają się poprawy w IV kw. br. (+0,5 proc. rok do roku oraz +2,3 proc. do III kw. br.). "Niewielkie tempo wzrostu oznacza, że odbicie na rynku notebooków dobiega końca." – twierdzi Digitimes. Jego zdaniem na globalny rezultat w obecnym kwartale wpłynie pozytywnie świąteczna wyprzedaż, popyt w Chinach w ramach dnia zakupów online. Ponadto Google szykuje się do promowania chromebooków na rynku konsumenckim, a Microsoft i inni producenci dążą do zwiększenia sprzedaży w sektorze biznesowym, m.in. poprzez leasing.

Zdaniem analityków HP zachowa pozycję lidera rynku, aczkolwiek Lenovo powinno poprawić wynik po ostatnich zmianach. Trzeci pozostanie Dell, a na czwarte miejsce wysunie się Asus, wzmocniony po tegorocznej restrukturyzacji.

Digitimes odnotowuje także, że w górę pnie się Xiaomi. W IV kw. br. powinno wejść na 9 pozycję na globalnym rynku, wyprzedzając japońskie marki PC.