Juniorzy i stażyści, czyli początkujący w IT, stanowią łącznie 22 proc. wszystkich pracowników branży w Polsce, a ich zarobki kształtują się w granicach 2-6 tys. zł netto – według badania przygotowanego przez No Fluff Jobs i Uniwersytet  SWPS.

Ponad 40 proc. początkujących w IT zarabia od 4,1 do 6 tys. zł netto, a nieco ponad 38 proc. – od 2,1 do 4 tys. zł netto.

Nieliczni zadeklarowali wynagrodzenia na poziomie poniżej 2 tys. zł netto (3,9 proc.), bezpłatny staż (3,5 proc.) lub dochody w granicach 8,1-10 tys. zł netto (3,1 proc.).

Ważne są nie tylko pieniądze

Choć według kandydatów do pracy w IT dobre zarobki w przyszłości są ważne, to kluczową kwestią, która skłania ich do wejścia do branży jest (w skali 1 do 5) elastyczne podejście do pracownika w IT (4,55). Zarobki znalazły się na miejscu drugim (4,54), a na trzecim innowacyjność branży (4,32).

Policzono pracowników IT
Juniorzy i stażyści stanowią 22,5 proc. wszystkich pracowników sektora IT w Polsce, seniorzy i eksperci – 21,2 proc., a specjaliści IT na poziomie średniozaawansowanym – 30,7 proc. Do tego 15 proc. to szefowie i managerowie, a pracownicy wysokiego szczebla (dyrektorzy, CEO) – 2,6 proc.

„Juniorów IT jest niemal tyle samo, co seniorów. Oznacza to, że firmy nie powinny ignorować tak dużej grupy i warto inwestować w nowe talenty” – uważa Paulina Król, Head of People & Operations w No Fluff Jobs.

Awanse bolączką juniorów

Z badania wynika, że dla najmłodszych stażem droga do zdobycia wyższego stanowiska bywa długa.

Ponad połowa początkujących w IT przyznała, iż ma już w branży od 2 do 5 lat doświadczenia, ale w ubiegłym roku awansowało jedynie 27,8 proc. juniorów.

Początkujący powinien mieć opiekuna

„W branży IT przeskok z juniora na mida często wymaga więcej czasu i umiejętności niż awans z mida na seniora” – przyznaje Paulina Król.

„Warto np. wprowadzać w organizacjach programy mentoringowe i dbać o to, aby każdy junior czy juniorka mieli swojego tzw. „buddy’ego”, czyli osobę wyższą stażem i doświadczeniem, która pomoże im sprawniej wdrożyć się w projekt i posłuży konsultacją merytoryczną w przypadku wątpliwości” – radzi ekspert.

Korzyści z inwestycji w początkujących

Jak przekonuje Paulina Król, inwestując w juniorów firmy zyskają oddanych i zaangażowanym midów, a potem – seniorów, których tak brakuje na rynku pracy.

Z kolei specjaliści IT na początku swojej drogi zawodowej powinni z zaangażowaniem chłonąć wiedzę od bardziej doświadczonych. Na tym etapie szczególnie ważne są kompetencje miękkie: zdolność pracy w grupie, przyjmowanie opinii czy komunikatywność.

Wolą uczyć się sami niż studiować

Kandydaci IT za najbardziej przydatną w podjęciu pracy, w skali 1-5, w tym sektorze określili samodzielną naukę (4,67), specjalistyczne kursy (4,0) i szkołę programowania (3,44). Poza podium jest formalne wykształcenie (3,07).

Nie znają dobrze potrzeb rynku

Jakie technologie juniorzy uważają za potrzebne do rozpoczęcia kariery w IT? Prawie 30 proc. nie potrafiło określić, od której powinni zacząć.

Niemal połowa wskazała na Pythona, 44 proc. Javę, a 36 proc. SQL. Poza podium znalazły się JavaScript (31 proc.) i C++ (28 proc.).

Ich starsi stażem, pracujący w zawodzie koledzy, dokonaliby jednak innego wyboru: SQL (46 proc.), JavaScript (37 proc.) i Python (31 proc.).

Java znalazła się dopiero na 4 miejscu (27 proc.), a na piątym – C# (21 proc.). Na tak często wskazywany przez kandydatów C++ wskazało tylko 9 proc. specjalistów.

Mylą się co do kompetencji miękkich

Kandydaci zapytani o to, jakie są według nich najbardziej potrzebne kompetencje miękkie w IT, wskazali przede wszystkim rozwiązywanie problemów (79,9 proc.), kreatywność i innowacyjne myślenie (79,2 proc.) oraz elastyczność, umiejętność pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku (77,7 proc.).

Niewiele mniej punktów uzyskały komunikatywność i praca zespołowa (75,5 i 71,7 proc.). Na ostatnim miejscu wskazano radzenie sobie z krytyką (66,5 proc.).

Top 3 umiejętności miękkich kandydata IT według rekruterów
Wskazania rekruterów były inne niż juniorów. Okazało się, że dla ludzi IT najważniejsza jest umiejętność pracy w zespole (90,5 proc.) i komunikatywność (85,4 proc.) oraz radzenie sobie z krytyką (67,7 proc.).

Inne wysoko punktowane przez kandydatów cechy okazały się dla rekruterów mniej znaczące. Umiejętność pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku uzyskała 58,8 proc. wskazań, a rozwiązywanie problemów i kreatywność 49,5 i 40 proc.

——

Wynik badania znajdują się w raporcie „Kompetencje w IT. Perspektywy kandydatów, specjalistów i rekruterów”, przygotowanym przez No Fluff Jobs i Uniwersytet  SWPS.