Niehandlowe niedziele a sprzedaż elektroniki
Według danych GfK niedziele wolne od handlu spowolniły wzrost na rynku elektroniki konsumenckiej.

Analizy GfK obejmują sprzedaż produktów z kategorii RTV, AGD, IT i Telecom. Rynek elektroniki konsumenckiej odnotował wzrost o 4 proc. rok do roku okresie od stycznia do lipca 2018 roku. Do końca lutego br., czyli momentu wprowadzenia ograniczenia handlu w niedziele, wzrost ten znajdował się na poziomie 5 proc. To znaczy, że rynek elektroniki konsumenckiej nadal znajduje się w fazie wzrostu, jednak jego dynamika słabnie.
Tygodnie z niedzielami niehandlowymi wygenerowały w analizowanym okresie sprzedaż o 1% wyższą niż w analogicznym przedziale czasu w roku ubiegłym. Z kolei pełne tygodnie handlowe zanotowały 7-proc. wzrost. Zjawisko to jest widoczne we wszystkich segmentach rynku elektroniki użytkowej.
– Przyczyną spowolnienia wzrostów na polskim rynku elektroniki konsumenckiej jest zmniejszenie dynamiki sprzedaży we wszystkich rodzajach sklepów, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. O ile e-sklepy wyraźnie zyskują w tygodniach z niedzielami niehandlowymi, to w pełnych tygodniach lepiej niż na początku roku radzą sobie sklepy tradycyjne – powiedział analityk GfK w zakresie rynku elektroniki konsumenckiej Maciej Piekarski
Sklepy internetowe należące do sieci handlowych są największymi beneficjentami zmian w prawie. Przed wejściem nowych regulacji ich sprzedaż rok do roku zwiększyła się o 15 proc. W okresie od marca do lipca br. dynamika wzrosła do niemal 20 proc. W tygodniach obejmujących niedziele niehandlowe sklepy te zwiększyły obroty o 25 proc. wobec 15 proc. w pozostałych tygodniach. Oznacza to, że duże sieci handlujące elektroniką konsumencką dobrze przygotowały się do zmian, koncentrując się na sprzedaży w Internecie.
Segmentem, który najbardziej odczuł skutki wprowadzenia ograniczeń handlu w niedziele, jest duże AGD. Do końca lutego br. widoczny był ponad 10-proc. wzrost obrotów liczony rok do roku. Po wprowadzeniu nowych regulacji rynek rośnie o połowę wolniej. Sprzedaż w pełnych tygodniach utrzymała 10-proc. wzrost, jednak w pozostałych tygodniach wzrosty obrotów wyniosły 4%.
Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych.
Źródło: ISBnews
Podobne aktualności
Rynek sprzętu gamingowego w Polsce dostał zadyszki
W I poł. 2022 r. na polskim rynku sprzedano urządzenia dla graczy za 1,4 mld zł – według GfK.
Z SAP do zarządu GfK Polonia
Zmiany w GfK Polonia - dotychczasowa szefowa awansuje. Powołano nową dyrektor.
Trend technologicznej odnowy
Wbrew pozorom polega na tym, że… odcinamy się od technologii.