22 proc. klientów kupowało w niedziele sprzęt elektroniczny, RTV albo AGD w stacjonarnych sklepach – według badania Maison & Partners. To trzecie miejsce na liście najczęściej nabywanych produktów w ten dzień tygodnia, po artykułach spożywczych oraz odzieży i obuwiu. Pytano osoby, które robiły zakupy w niedziele w ub.r.

Badanie przeprowadzone dla Związku Przedsiębiorców i Pracodawców miało na celu sprawdzenie opinii na temat zakazu handlu w niedziele. Okazało się, że obowiązujące w br. rozwiązanie ma niemal tyle samo zwolenników (43 proc. pytanych) co przeciwników (42 proc.). Natomiast zakaz handlu we wszystkie niedziele, jaki ma być wprowadzony w 2020 r., popiera mniej osób – 35 proc.

Według ZPP dane wskazują, że ustawa negatywnie wpłynęła na małe i średnie polskie przedsiębiorstwa handlowe, które miała chronić. W ocenie związku beneficjentem zakazu handlu w niedziele okazały się międzynarodowe sieci, które mogą sobie pozwolić na duże kampanie reklamowe. Po wejściu w życie obecnie obowiązujących regulacji (w marcu br.) sieci detaliczne z elektroniką znacznie zwiększyły wydatki na reklamę. Główni gracze na rynku podnieśli nakłady o kilka mln zł w porównaniu z początkiem br.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje o wstrzymanie prac legislacyjnych nad zakazem handlu w niedziele do czasu sporządzenia rzetelnej oceny skutków regulacji obecnie obowiązującej ustawy.