Solopreneur, to postać niezależnego, działającego na własną rękę specjalisty, która coraz częściej pojawia się na rynku pracy IT. To rodzaj przedsiębiorcy, dla którego produktem jest jego unikatowa wiedza. Na swojej osobie buduje cały kapitał własnej firmy.

Z przeprowadzonego przez Adecco badania Global Talent Competitivness Index wynika, że już 30 proc. pracowników w Europie i USA to wolni strzelcy, bez stałego zatrudnienia. Gross z nich pracuje w branży IT. Występujący wśród nich solopreneurzy preferują sposób aktywności zawodowej pomiędzy prowadzeniem własnej firmy a byciem freelancerem.

Od samozatrudnionych solopreneura różni podejście do pracy. W przeciwieństwie do nich, to on wybiera sobie klientów i określa stawki za jakie pracuje. Samodzielnie kształtuje również godziny w jakich jest dostępny dla pracodawcy” – mówi Konrad Hrabia, operational director w firmie Modis. Jego zdaniem wielu z solopreneurów wyewoluowało z samozatrudnionych, są to jednak dwa różne zjawiska. „Przy samozatrudnieniu to pracodawca jest silniejszą stroną wymuszającą konkretną formę współpracy. Z kolei solopreneur wybrał tę formę i to firmom zależy, by przyciągnąć go jako konsultanta” – tłumaczy Konrad Hrabia.

Z kolei, w przeciwieństwie do przedsiębiorcy, solopreneur nie ma ambicji rozwoju biznesu na większą skalę. „Sam jest sobie sterem, żeglarzem i okrętem, a wszystkie prace związane z prowadzeniem firmy robi sam. Jest też najważniejszym zasobem własnej firmy i jedyną jej marką” – mówi Konrad Hrabia. Solopreneur nie jest zainteresowany zbieraniem zespołu czy delegowaniem pracy, nie ma ochoty dzielić się z nikim zyskami ani ufać komuś na tyle, by powierzyć mu obsługę ważnego klienta.

Działalności solopreneurów sprzyjają branże, w których szczególnie liczą się osobiste kwalifikacje i specjalistyczna wiedza. Wśród nich są: IT, marketing, prawo, doradztwo finansowe. „Szczególnie dobrym przykładem są specjaliści IT, którzy często zamiast szukać stałego pracodawcy starają się raczej wyszukiwać interesujące projekty, w które mogą się zaangażować. Tym samym pracują poza korporacyjną hierarchią i stylem jednej firmy, skupiając się raczej na konkretnych zadaniach do wykonania” – uważa Konrad Hrabia. Jego zdaniem,  nowoczesne projekty IT są szczególnie przyjazne solopreneurom, a narzędzia wytworzone na ich potrzeby sprawdzają się w kolejnych branżach.