Według badania MEC 18 proc. osób, które nie mają smartfona, planuje nabyć taki sprzęt w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Deklarują, że przede wszystkim potrzebują Internetu w telefonie, ważne są dla nich także multimedia i funkcjonalność tego typu urządzeń. Wybierając smartfona klienci według MEC biorą pod uwagę takie cechy jak: dobry aparat fotograficzny, szybki procesor, rozdzielczość ekranu i duży wyświetlacz, nie bez znaczenia jest także cena. Mniej istotna zaś, przynajmniej w deklaracjach, jest marka aparatu.

Pozostali twierdzą, że telefonu potrzebują tylko do pisania smsów i dzwonienia (62 proc.), więc dostęp do Internetu non stop według nich jest niepotrzebny (62 proc.). Taki argument wysunęło więcej respondentów niż w 2012 roku (wtedy 54 proc. twierdziło, że  wykorzystuje tylko podstawowe funkcje telefonu, a 57 proc. – że nie potrzebuje  dostępu do Internetu non stop). Z badań MEC wynika jednak, że wiele osób mających Internet w telefonie nie korzysta z niego – najczęściej deklarują brak takiej potrzeby – 57 proc. Co trzecią przed serfowaniem w sieci powstrzymują koszty.

Smartfonów nie mają przede wszystkim osoby powyżej 45 lat oraz gorzej zarabiające. Nadal najbardziej rozpowszechnionych sprzętem wśród internautów są laptopy (używa ich 73 proc.) i desktopy (68 proc.). Po tablety sięga dużo mniej osób (17 proc.)