Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom pieniądze
Operatorzy będą zwracać abonentom opłaty za niektóre usługi. To efekt decyzji UOKiK.
Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, ale nie wobec P4.
Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe. Wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone. Zmienią się też standardy informowania konsumentów o płatnych usługach. To efekt decyzji prezesa UOKiK.
Jak ustalił UOKiK, ekstra płatne usługi były włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów i to na nich ciążył obowiązek ich wyłączenia, zanim skończy się bezpłatny okres korzystania z nich. Jak wynika ze skarg do urzędu, wielu konsumentów nie miało pojęcia, że trzeba to zrobić.
Szef UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta – i to najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu.
„Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować – już po ustaleniu warunków” – twierdzi prezes UOKiK.
Będą rekompensaty dla abonentów
Netia, Orange i P4 muszą zmieć swoje praktyki i zrekompensować konsumentom poniesione straty (decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie). Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów.
„Jeśli twoja reklamacja została rozpatrzona negatywnie lub sam wyłączyłeś automatycznie aktywowane płatne usługi we wskazanym w decyzji okresie, to operator odda ci za nie pieniądze” – informuje UOKiK.
W przypadku Netii chodzi o następujące usługi: „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „Identyfikacja Numeru”, „Pakiet HBO HD”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi”.
Dla Orange Polska są to usługi: „Halo Granie”, „Cyber Tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.
Play: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” oraz „200 minut do innych sieci komórkowych”.
Podobne aktualności
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.