Nakłady na IT w Polsce – więcej firm zwiększa niż redukuje
83 proc. respondentów z polskich firm zadeklarowało, że nie zmniejszą nakładów na rozwiązania informatyczne. Jedna czwarta chce wydawać więcej na outsourcing.
Wbrew obawom, że rynek rozwiązań IT czeka recesja, okazuje się, że na fali pozytywnych doświadczeń organizacje nie chcą rezygnować z inwestycji – takie optymistyczne wnioski płyną z badania zrealizowanego przez Atmana.
Otóż 83 proc. pytanych przez dostawcę usług data center zadeklarowało, że nie zamierzają zmniejszać nakładów na rozwiązania informatyczne. Jednocześnie 1 na 4 twierdzi, że jego firma planuje zwiększyć wydatki na usługi outsourcingu IT w większym lub mniejszym stopniu.
Według 27 proc. respondentów ich firmy przyspieszyły projekty cyfryzacji w trakcie pandemii albo zamierzają to zrobić w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Kryzys nie wpłynął w żaden sposób na plany związane z cyfryzacją aż 2/3 ankietowanych.
Atman przeprowadził badanie w maju br. wśród swoich klientów. Na pytania odpowiedzieli przedstawiciele niemal stu spółek.
„Firmy chcą być lepiej przygotowane na nowe zdarzenia kryzysowe, mogąc oprzeć się na obecnych doświadczeniach. W nadchodzącej tzw. nowej normalności technologie staną się ważniejsze niż kiedykolwiek, i nie chodzi tylko o biznes, ale także sektor publiczny, w tym służbę zdrowia” – uważa Jarosław Łuczkiewicz, dyrektor marketingu Atmana.
Większości recesja nie straszna
Mimo przewidywań, że polską gospodarkę czeka głęboki kryzys, tylko 1 na 5 przedstawicieli firm biorących udział w badaniu Atmana zdecydowanie obawia się recesji. Aż 64 proc. uważa, że poważniejsze skutki pandemii Covid-19 ich przedsiębiorstw nie dotkną, 7 proc. postrzega natomiast nowe warunki jako okazję do rozwoju swojego biznesu.
IT pomogło przetrwać kryzys
Aż 73 proc. ankietowanych przez Atmana pracowników przedsiębiorstw przyznaje, że w dużym stopniu dzięki rozwiązaniom IT ich organizacje przetrwały trudny okres.
Aż 66 proc. oceniło, że ich organizacje dość sprawnie poradziły sobie z początkowymi problemami związanymi z pandemią (najczęściej wskazywano niedostatek narzędzi do pracy zdalnej i niewystarczającą przepustowość Internetu) i szybko przystosowały się do działania w nowych warunkach. Jedna trzecia uznała, że ich firmy były bardzo dobrze przygotowane na kryzys zarówno organizacyjnie, jak i technologicznie.
Wynika z tego, że firmy niestroniące od rozwiązań teleinformatycznych były w przeważającej większości dobrze wyposażone, że choć pandemia była zaskoczeniem, to nie odcisnęła większego piętna na ich biznesie
86 proc. korzysta z własnych serwerowni
Firmy dostosowały się do nowej sytuacji rynkowej, wykorzystując zarówno własne serwerownie (86 proc. respondentów), jak i usługi data center: serwery dedykowane i kolokację (odpowiednio 46 i 42 proc.). Ponadto aż 65 proc. ankietowanych przyznało, że ich firmy w jakimś stopniu korzystały z rozwiązań chmurowych.
Tylko 6,5 proc. respondentów uznało, że rozwiązania IT nie odegrały istotnej roli. Dla ponad połowy udział IT w ograniczeniu negatywnego wpływu pandemii na ich biznes był znaczący, natomiast 1/5 dzięki niemu w tym czasie wręcz zwiększyła przychody. Blisko 2/3 ankietowanych stwierdziło, że w dobie pandemii ich firmy polegały w mniejszym bądź większym stopniu na outsourcingu IT.
Warto zaznaczyć, że obok 13 proc. pytanych użytkowników bazujących w całości na rozwiązaniach IaaS, połowa respondentów pracuje w środowiskach hybrydowych.
Outsourcing IT: wiedza, nie tylko koszty
Kryzys pokazał, że outsourcing to już nie tylko optymalizacja kosztów. Coraz więcej firm dostrzega, że to przede wszystkim komfort skupienia się na swoim biznesie i stały dostęp do specjalistów i doradztwa technologicznego (po 27 proc.), a także do nowoczesnych rozwiązań (26 proc.), które umożliwiają firmom zwiększenie mocy obliczeniowej na żądanie.
Niewiele poniżej 1/4 ankietowanych wskazywało również na takie zalety outsourcingu, jak zwiększenie bezpieczeństwa IT w firmie i szybki czas reakcji w przypadku awarii.
Wyniki ankiety wpisują się w światowy kontekst. Według raportu Global Sourcing Association dotyczącego trendów w outsourcingu, decydenci znacznie bardziej koncentrują się obecnie na ogólnej wartości dla organizacji, a nie tylko na redukcji kosztów.
„Tak też dzieje się w Polsce, gdzie firmy coraz mocniej sięgają po kompetencje zewnętrzne po to, by zapewnić swoim środowiskom IT większy poziom elastyczności, wydajności oraz zagwarantować większe bezpieczeństwo technologiczne organizacji, zarówno w czasach normalnego działania, jak i w sytuacjach kryzysowych” – tłumaczy Jarosław Łuczkiewicz.
Wzmocniony przez pandemię popyt na usługi teleinformatyczne, w tym IaaS, może z kolei być szansą dla ich dostawców. Analitycy z Grand View Research prognozują, że w ciągu najbliższych 7 lat rynek outsourcingu IT osiągnie wartość prawie 940 mld dol., z rocznym wskaźnikiem wzrostu średnio 7,7 proc. Według PMR powierzchnia data center w Polsce podwoi się do 2025 r.
Podobne aktualności
Ceny SSD wystrzeliły. Będzie drożej o 20 – 25 proc. w II kw.
Popyt dostawców chmurowych ciągnie w górę stawki za nośniki dla przedsiębiorstw.
Nowi dyrektorzy w Radzie PIIT
Przedstawiciele NASK-PIB, SAS i Ericssona zostali wybrani do Rady.