Wbrew obawom, że rynek rozwiązań IT czeka recesja, okazuje się, że na fali pozytywnych doświadczeń organizacje nie chcą rezygnować z inwestycji – takie optymistyczne wnioski płyną z badania zrealizowanego przez Atmana.

Otóż 83 proc. pytanych przez dostawcę usług data center zadeklarowało, że nie zamierzają zmniejszać nakładów na rozwiązania informatyczne. Jednocześnie 1 na 4 twierdzi, że jego firma planuje zwiększyć wydatki na usługi outsourcingu IT w większym lub mniejszym stopniu.

Według 27 proc. respondentów ich firmy przyspieszyły projekty cyfryzacji w trakcie pandemii albo zamierzają to zrobić w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Kryzys nie wpłynął w żaden sposób na plany związane z cyfryzacją aż 2/3 ankietowanych.

Atman przeprowadził badanie w maju br. wśród swoich klientów. Na pytania odpowiedzieli przedstawiciele niemal stu spółek.  

„Firmy chcą być lepiej przygotowane na nowe zdarzenia kryzysowe, mogąc oprzeć się na obecnych doświadczeniach. W nadchodzącej tzw. nowej normalności technologie staną się ważniejsze niż kiedykolwiek, i nie chodzi tylko o biznes, ale także sektor publiczny, w tym służbę zdrowia” – uważa Jarosław Łuczkiewicz, dyrektor marketingu Atmana.

Większości recesja nie straszna

Mimo przewidywań, że polską gospodarkę czeka głęboki kryzys, tylko 1 na 5 przedstawicieli firm biorących udział w badaniu Atmana zdecydowanie obawia się recesji. Aż 64 proc. uważa, że poważniejsze skutki pandemii Covid-19 ich przedsiębiorstw nie dotkną, 7 proc. postrzega natomiast nowe warunki jako okazję do rozwoju swojego biznesu.

 

IT pomogło przetrwać kryzys

Aż 73 proc. ankietowanych przez Atmana pracowników przedsiębiorstw przyznaje, że w dużym stopniu dzięki rozwiązaniom IT ich organizacje przetrwały trudny okres.
 
Aż 66 proc. oceniło, że ich organizacje dość sprawnie poradziły sobie z początkowymi problemami związanymi z pandemią (najczęściej wskazywano niedostatek narzędzi do pracy zdalnej i niewystarczającą przepustowość Internetu) i szybko przystosowały się do działania w nowych warunkach. Jedna trzecia uznała, że ich firmy były bardzo dobrze przygotowane na kryzys zarówno organizacyjnie, jak i technologicznie.

Wynika z tego, że firmy niestroniące od rozwiązań teleinformatycznych były w przeważającej większości dobrze wyposażone, że choć pandemia była zaskoczeniem, to nie odcisnęła większego piętna na ich biznesie

86 proc. korzysta z własnych serwerowni

Firmy dostosowały się do nowej sytuacji rynkowej, wykorzystując zarówno własne serwerownie (86 proc. respondentów), jak i usługi data center: serwery dedykowane i kolokację (odpowiednio 46 i 42 proc.). Ponadto aż 65 proc. ankietowanych przyznało, że ich firmy w jakimś stopniu korzystały z rozwiązań chmurowych.

Tylko 6,5 proc. respondentów uznało, że rozwiązania IT nie odegrały istotnej roli. Dla ponad połowy udział IT w ograniczeniu negatywnego wpływu pandemii na ich biznes był znaczący, natomiast 1/5 dzięki niemu w tym czasie wręcz zwiększyła przychody. Blisko 2/3 ankietowanych stwierdziło, że w dobie pandemii ich firmy polegały w mniejszym bądź większym stopniu na outsourcingu IT.

Warto zaznaczyć, że obok 13 proc. pytanych użytkowników bazujących w całości na rozwiązaniach IaaS, połowa respondentów pracuje w środowiskach hybrydowych.

Outsourcing IT: wiedza, nie tylko koszty

Kryzys pokazał, że outsourcing to już nie tylko optymalizacja kosztów. Coraz więcej firm dostrzega, że to przede wszystkim komfort skupienia się na swoim biznesie i stały dostęp do specjalistów i doradztwa technologicznego (po 27 proc.), a także do nowoczesnych rozwiązań (26 proc.), które umożliwiają firmom zwiększenie mocy obliczeniowej na żądanie.

Niewiele poniżej 1/4 ankietowanych wskazywało również na takie zalety outsourcingu, jak zwiększenie bezpieczeństwa IT w firmie i szybki czas reakcji w przypadku awarii.

Wyniki ankiety wpisują się w światowy kontekst. Według raportu Global Sourcing Association dotyczącego trendów w outsourcingu, decydenci znacznie bardziej koncentrują się obecnie na ogólnej wartości dla organizacji, a nie tylko na redukcji kosztów.

„Tak też dzieje się w Polsce, gdzie firmy coraz mocniej sięgają po kompetencje zewnętrzne po to, by zapewnić swoim środowiskom IT większy poziom elastyczności, wydajności oraz zagwarantować większe bezpieczeństwo technologiczne organizacji, zarówno w czasach normalnego działania, jak i w sytuacjach kryzysowych” – tłumaczy Jarosław Łuczkiewicz.

Wzmocniony przez pandemię popyt na usługi teleinformatyczne, w tym IaaS, może z kolei być szansą dla ich dostawców. Analitycy z Grand View Research prognozują, że w ciągu najbliższych 7 lat rynek outsourcingu IT osiągnie wartość prawie 940 mld dol., z rocznym wskaźnikiem wzrostu średnio 7,7 proc. Według PMR powierzchnia data center w Polsce podwoi się do 2025 r.