Najbardziej rozpoznawalnym w Polsce serwisem e-commerce z elektroniką jest RTV Euro AGD. Wskazało go 35 proc. pytanych według raportu Gemiusa "E-commerce w Polsce 2019". Kolejne miejsca zajęły Media Markt (32 proc.) i Media Expert (30 proc.). Te same marki były na topie także w ub.r., ale, co istotne, są one konsumentom lepiej znane niż rok temu (odpowiednio 25 proc., 22 proc. i 21 proc.).

Badano spontaniczną znajomość marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD.

Jak podaje raport Gemiusa, Media Markt i Media Expert są częściej wymieniane przez respondentów z najmłodszej grupy (15–24 lata), a RTV Euro AGD i Media Markt częściej wskazywały osoby z wyższym wykształceniem. Media Markt jest ponadto lepiej znany wśród klientów z zasobniejszymi portfelami, dobrze oceniających sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.

W pierwszej piątce mieści się jeszcze Allegro – wskazane przez pytanych jako serwis sprzedażowy z RTV AGD (19 proc.) – oraz Neonet (11 proc.). Pozostałe mają rozpoznawalność na poziomie kilku proc.

Elektronika należy do najczęściej kupowanych produktów online. Najważniejsze trzy czynniki decydujące o wyborze sprzedawcy to: atrakcyjna cena, niskie koszty przesyłki i wcześniejsze pozytywne doświadczenia. Te preferencje nie zmieniły się od ub.r.

Badanych, którzy nie kupują online, mogłyby zachęcić przede wszystkim niższe koszty dostawy, niższe ceny produktów oraz szybsza dostawa – wynika z badania.

Allegro i Aliexpress lepiej znane

Allegro jest zdecydowanie najlepiej, i to coraz lepiej, rozpoznawalne wśród wszystkich polskich serwisów e-commerce. Zna je 80 proc. badanych (rozpoznawalność spontaniczna) wobec 72 proc. w ub.r. Na drugiej pozycji znalazł się Olx (39 proc. wobec 33 proc. w ub.r.).

Na zagranicznych platformach zamawia produkty 26 proc. internautów kupujących online. Najlepiej znanym serwisem zagranicznym jest Aliexpress – wskazało go spontanicznie 42 proc. badanych, którzy w ciągu ostatnich 6 miesięcy robili zakupy w serwisach spoza kraju. Chińska platforma okazuje się znacznie bardziej rozpoznawalna niż w ub.r. (30 proc.). Jest ona również numerem 4 wśród wszystkich serwisów e-commerce w polskim internecie (13 proc.).

Wśród zagranicznych portali sprzedażowych pod względem rozpoznawalności kolejne są eBay (21 proc.) i Amazon (17 proc.).

Na zagranicznych stronach kupują głównie młodzi konsumenci (15-24 lata), co wskazuje, że wraz z wejściem na rynek pracy i rosnącymi dochodami tej grupy będzie zwiększać się sprzedaż internetowa.