Najlepiej rozpoznawalne marki sklepów internetowych ze sprzętem RTV i AGD to Media Expert (39 proc. wskazań), RTV Euro AGD i Media Markt (po 37 proc.) – według nowego raportu Gemiusa "E-commerce w Polsce 2020".

Następne w kolejności jest Allegro (25 proc.), które jak widać wielu internautów postrzega jako sklep internetowy z elektroniką. Badanie polegało na spontanicznej rozpoznawalności marki – respondenci wymieniali trzy serwisy, które przychodzą im na myśl w pierwszej kolejności.

W porównaniu z zeszłym rokiem wyraźnie wzrosła popularność Media Expert (w 2019 r. był numerem 3, mając 30 proc. wskazań). Więcej osób kojarzy również pozostałych liderów (rok temu RTV Euro AGD wybrało 35 proc., a Media Markt – 32 proc., a Allegro – 19 proc.).

Co istotne, trzy topowe e-sklepy są częściej wymieniane przez osoby dobrze oceniające swoją sytuację materialną.

Allegro jest również najbardziej rozpoznawalnym serwisem e-commerce przez polskich internautów (88 proc. wskazań). Kolejny to OLX (40 proc.), a za nim AliExpress (19 proc.). Co ciekawe, stosunkowo niewielu polskich internautów spontanicznie rozpoznaje Amazona – gigant nie zmieścił się w pierwszej piątce.

Klienci cenią dostępność, nie lubią kosztów dostawy

Do zakupów w sieci, niezależnie od asortymentu, respondentów najbardziej motywuje dostępność 24 godz. na dobę, brak konieczności jechania do sklepu i nieograniczony czas wyboru – według raportu Gemiusa.

Całkiem sporo, bo 27 proc. pytanych internautów twierdzi, że nie kupuje online. Jako przyczynę najczęściej wymienia potrzebę fizycznego kontaktu z produktem, przyzwyczajenie do zwykłych sklepów oraz zbyt wysokie koszty dostawy. Niższe koszty dostawy to również najważniejszy czynnik, który skłoniłby już kupujących w sieci do częstszych zakupów w e-sklepach.

Już jedna trzecia kupujących online korzysta z zagranicznych serwisów e-commerce. Ta grupa jest większa niż przed rokiem (30 proc. wobec 26 proc.).

Wzrósł odsetek internautów kupujących na polskich stronach (72 proc. w 2020 r. wobec 60 proc. w 2019 r.).

Raport "E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska" powstał na podstawie badania ankietowego (CAWI) w dniach 23 – 30 marca 2020 r. Analizie poddane zostały ukończone wywiady pochodzące od 1544 internautów w wieku 15 lat i więcej.