Apple jest nadal najcenniejszą marką świata – według nowego zestawienia Interbrand „Best Global Brands”. Jej wartość w ciągu roku urosła o 38 proc., do 322 mld dol. Drugi Amazon został wyceniony aż o 60 proc. wyżej niż w ub.r., na 200 mld dol. Tymczasem przeciętny wzrost w całym rankingu to 14 proc.

Spadła wartość Google’a, wprawdzie jedynie o 1 proc., ale na tle znacznej poprawy innych największych firm stagnacja jest wyraźna. Firma internetowa po raz pierwszy od 2012 r. wypadła z pierwszej trójki. Wyprzedził ją Microsoft, którego marka jest warta obecnie według Interbrand już o 53 proc. więcej niż ub.r. (166 mld dol.).

Jak można się było spodziewać, zyskały na wartości marki social media i komunikacji. Do rankingu weszli Instagram (19 miejsce), YouTube (30) i Zoom (100).

Na wartości straciły m.in. Intel, Facebook, IBM, Cisco.

Best Global Brands 2020 – miejsca firm technologicznych w Top30

1 Apple – 323 mld dol. (+38 proc. r/r)
2 Amazon – 200,7 mld dol. (+60 proc.)
3 Microsoft – 166 mld dol. (+53 proc.)
4 Google – 165,4 mld dol. (-1 proc.)
5 Samsung – 62,3 mld dol. (+2 proc.)

12 Intel – 37 mld dol. (-8 proc.)
13 Facebook – 35,2 mld dol. (-12 proc.)
14 IBM – 34,9 mld dol. (-14 proc.)
16 Cisco – 34,1 mld dol. (-4 proc.)
18 SAP – 28 mld dol. (+12 proc.).
27 Adobe – 18,2 mld dol. (+41 proc.).

W dolnej części rankingu uplasowały się takie marki jak HPE, Huawei, Panasonic.

Technologia jest warta coraz więcej

Dane pokazują, że stale rośnie wartość podmiotów z branży technologicznej – mają już 48 proc. udziału w wartości w całej setce. W 2010 r. było to 17 proc.

Największe globalne marki znacznie dystansują pozostałe pod względem przypisywanej im wyceny. Pierwsza dziesiątka reprezentuje w sumie mniej więcej taką wartość, jak pozostałe 90 podmiotów. Top 3, czyli same firmy IT – mają już 30 proc. udziału w wartości rankingu wobec 16 proc. w 2010 r.

Dlaczego są takie cenne

Interbrand wskazuje 3 cechy, które w obecnych czasach pozwalają firmom poprawiać wyniki w dobie obecnego kryzysu, budować zaufanie klientów i odporność biznesu:

  • Przywództwo, tj. wyznaczanie wartościowego celu i ambicje wykraczające poza zawirowania, co ma pomóc markom w przyszłości.
  • Zaangażowanie: wielkie marki mają dużą siłę przyciągania i zwiększają przywiązanie konsumentów do ich produktów czy usług. Aby to osiągnąć, trzeba angażować się we współpracę z klientami, słuchać ich i doceniać, bardziej niż koncentrować się na samych produktach – wynika z podanego przykładu. „Biznes to stała rozmowa z klientem, by zabrać go we wspólną podróż” – stwierdzono.
  • Trafność, czyli „głos w tłumie” – duże marki potrafią wyrwać klientów z bierności i nadają znaczenie ich wyborom.

Podano przykład PayPal, który jest jedną z marek płatności online cieszących się największym zaufaniem – a to dzięki pracy, którą wykonała, aby złagodzić obawy klientów dotyczące oszustw i zapewnić bezpieczeństwo ich pieniędzy – według raportu.

3 kluczowe czynniki, które decydują o wycenie marek według Interbrand:

  • wyniki finansowe markowych produktów lub usług
  • rola marki w decyzjach zakupowych
  • siła konkurencyjna marki i jej zdolność do budowania lojalności, a tym samym trwałego popytu i zysków w przyszłości

Badania obejmują okres od 1 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r., Analizę przeprowadzono od czerwca do września 2020 r.