Amazon pozostał najcenniejszą marką świata, zwiększając w br. wartość o blisko 25 proc., do 187,9 mld dol. To o ponad 30 mld dol. więcej niż drugi Apple – według raportu Brand Finance.

Dane wskazują, że obecnie technologie informatyczne są najcenniejsze w biznesie. Firmy reprezentujące tradycyjny przemysł są wypierane z czołówki przez gigantów IT. W pierwszej 500-setce najcenniejszych marek to największa grupa (23,7 proc.), reprezentująca łącznie wartość na poziomie 1,63 bln dol.  

"Nie można wrzucać wszystkich jajek do jednego koszyka" – komentuje w raporcie CEO Brand Finance, David Haigh. Wyjaśnia, że biznes nie powinien koncentrować wszystkich środków w jednym obszarze i liczyć na sukces w dłuższym terminie. Wskazuje, że marki, które ewoluują i eksperymentują w nowych sektorach, jak Amazon i Microsoft, będą wyprzedzać konkurentów, a te, które wolniej dywersyfikują portfolio, jak Apple, zaprzepaszczą swoją szansę wzrostu. Microsoft odnotował największy wzrost w czołówce (+47,4 proc.). Spadła natomiast wycena Samsunga (-1,1 proc.).

Wartość marki została oceniona w oparciu o przewidywania przyszłych przychodów i zysków, jakie może ona wygenerować.

Najcenniejsze marki świata według Brand Finance (miejsca firm IT i internetowych w Top 100):

1. Amazon – wartość marki: 187,9 mld dol. (+24,6 proc. wobec 2018 r.)
2. Apple – 153,6 mld dol. (+6 proc.)
3. Google – 142,75 mld dol. (+18,1 proc.)
4. Microsoft – 119,6 mld dol. (+47,4 proc.)
5. Samsung – 91,3 mld dol. (-1,1 proc.)
7. Facebook – 83,2 mld dol. (+8,7 proc.)

12. Huawei – 62,3 mld dol. (+63,7 proc.)
20. WeChat – 50,7 mld dol. (+126,2 proc.)
21. Tencent – 49,7 mld dol. (+21,9 proc.)
23. Taobao – 46,7 mld dol. (nowa firma w zestawieniu)
32. YouTube – 37,8 mld dol. (+46,2 proc.)
35. Tmall – 36,4 mld dol. (nowa firma w zestawieniu)
40. IBM – 32,85 mld dol. (+1,2 proc.)
50. Intel – 29,1 mld dol. (+32 proc.)

59. Oracle – 25,3 mld dol. (-14,7 proc.)
67. Dell – 22,9 mld dol. (+39,8 proc.)
72. Cisco – 21,8 mld dol. (+12,2 proc.)
87. Baidu – 19,5 mld dol. (-7,5 proc.)
91. LG – 18,5 mld dol. (+10,1 proc.)

Źródło: Brand Finance