Firmy z obszaru IT tworzą czołówkę najcenniejszych marek na świecie, a ich wartość idzie w górę – wynika z rankingu Best Global Brands 2017 firmy Interbrand. Kolejny rok z rzędu najdroższą marką świata okazało się Apple, wycenione na 184,154 mld dol. Jego wycena wzrosła w ciągu roku o 3 proc.

Drugie miejsce zajął Google (141,703 mld dol., +3 proc.). Na trzecie awansował Microsoft, który rok wcześniej był numerem 4. Wartość jego marki zwiększyła się o 10 proc. w jeden rok (do 79,999 mld dol.). Czyli brand koncernu z Redmond wyceniono ponad dwukrotnie niżej niż Apple'a.

Największy skok wartości w pierwszej dziesiątce odnotował Facebook (+48 proc., 48,188 mld dol.), który awansował z pozycji 15 w ub.r. Mocno idzie w górę także Amazon (+29 proc., do 64,796 mld dol.), który w ub.r. był numerem 8.

Ponownie stracił na wartości IBM, który spadł z 6 miejsca na 10 (-11 proc., 46,829 mld dol.).

Określając wartość marki wzięto pod uwagę następujące czynniki: siłę marki wśród konsumentów, wpływ na ich wybory, pozycję rynkową w porównaniu z konkurencją, potencjał marki w przyszłości.

 

Oto miejsca firm IT w pierwszej 20 Best Global Brands 2017:

1. Apple (184,154 mld dol., wzrost wartości o 3 proc.)

2. Google (141,703 mld dol., +6 proc.).

3. Microsoft (79,999 mld dol., +10 proc.).

5. Amazon (64,796 mld dol., +29 proc.).

6. Samsung (56,249 mld dol., +9 proc.).

8. Facebook (48,188 mld dol., +48 proc.).

10. IBM (46,829 mld dol., -11 proc.).

15. Intel (39,459 mld dol., +7 proc.).

16. Cisco (31,930 mld dol., +3 proc.).

17. Oracle (27,446 mld dol., +3 proc.).

Źródło: Interbrand

Spośród marek uplasowanych na dalszych pozycjach na wartości straciły m.in. HP, HPE, Canon, Panasonic. Zyskały natomiast m.in. SAP, Sony, Huawei.

Pierwszą setkę zestawienia Best Global Brands 2017 zamyka Lenovo, którego markę wyceniono na 4,004 mld dol. (-1 proc. wobec ub.r.).