Szacuje się, że globalny rynek usług dla inteligentnego domu będzie zwiększał się co roku o 11,2 proc., do 11,7 mld dol. 2028 r. – według raportu Grand View Research.

Będzie to związane, jak przewidują analitycy, z rosnącym zapotrzebowaniem na systemy kognitywne oraz popularnością instalowania i utrzymania inteligentnych urządzeń domowych. Ponadto większym wydatkom w tym segmencie pomaga personalizacja sprzętu do smart home przez instalatorów.

Koszty barierą wzrostu

Są też czynniki hamujące rozwój rynku usług. Są to głównie koszty naprawy i serwisowania urządzeń. Większość kluczowych graczy w branży nawiązuje współpracę partnerską i rozszerza zakres usług, aby zdobyć maksymalny udział w rynku.

Usługi IoT dominują na rynku

Segment usług IoT dla inteligentnych urządzeń miał ponad 60 proc. udziału w przychodach w 2021 r.

Otóż takie usługi pomagają właścicielom domów dostosować ich urządzenia smart do potrzeb. Użytkownicy pozostają na bieżąco z trendami i rozwojem technicznym sprzętu z pomocą instalatorów albo dostawców usług.

Przypuszcza się, że usługi IoT dla sprzętu zabezpieczającego i monitoringu prawdopodobnie osiągną drugi najwyższy wzrost przychodów, wynoszący przeciętnie 10,8 proc. w latach 2022-2028. Jak zauważono, taki sprzęt wymaga naprawy i utrzymania po pełnej instalacji i konfiguracji.

Pacjenci pod zdalną opieką

Według IoT Analytics wydatki na chmurowe usługi dla inteligentnego domu w chmurze albo na usługi infrastrukturalne wzrosły dzięki zdalnemu monitorowaniu pacjentów w czasie Covid-19, co znacząco przyczyniło się do rozwoju rynku.

Generalnie pandemia pozytywnie wpłynęła na wielkość rynku usług smart home, bo było więcej instalacji i zleceń konserwacji inteligentnych urządzeń w tym czasie.

Ameryka Północna miała największy udział w rynku przekraczający 35 proc. w 2021 r. Według ankiety, ok. 81 proc. użytkowników w USA posiada inteligentne domy połączone z siecią, a co czwarty ma inteligentne urządzenie domowe.