Raport powstał w oparciu o analizę preferencji niemal 6,5 mln internautów, którzy w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2011 roku odwiedzili na Skąpcu dział notebooków. Na tej podstawie ustalono, jakie cechy laptopa są najważniejsze dla osób poszukujących takiego sprzętu.

Okazało się, że użytkowników najbardziej interesują 15-calowe modele z procesorem Intel Core i5, 4 do 6 GB RAM-u, kartą graficzną nVidii i systemem Windows 7. Preferowana cena – do 2 tys. zł. Spośród marek numerem 1 był Asus.

Na jakie parametry notebooków zwracają uwagę potencjalni klienci? Z danych zebranych z wyszukiwarki Skąpca wynika, że sprawdzano przede wszystkim wielkość wyświetlacza. Z filtra „Ekran” skorzystało prawie 24 proc. osób. Biorąc pod uwagę rozmiar matrycy, drugie pod względem popularności po modelach 15-calowych (19,42 proc.) były „siedemnastki” (12,43 proc.). Mniej użytkowników szukało laptopów 10-calowych, czyli netbooków (7 proc.).

Drugim najistotniejszym parametrem okazał się rodzaj procesora (18,2 proc.). Sprzętu z układem Intel Core i5 szukało 20,38 proc. badanych, na i3 stawiało prawie 14 proc.

Na producenta zwracało uwagę 14,82 proc. użytkowników. Komputery Asusa wolało 18,65 proc., drugi był Dell (14,26 proc.), a trzecia Toshiba (11,95 proc.).

Karta graficzna była najważniejszym kryterium dla 11,52 proc. Co ciekawe, według ceny szukało notebooka tylko 7,33 proc. internautów. Z tego 23,73 proc. preferowało sprzęt do 2 tys. zł, niewiele mniej (21,58 proc.) gotowych było wydać do 2,5 tys. zł, a ok. 17 proc. – do 3 tys. zł.

Skąpiec sprawdził także, jakie modele wybierano najczęściej. Zwycięzcą rankingu Top 10 został Asus K52JT-SX505V. Na podium znalazły się także laptopy Asus K53SV-SX055V oraz Acer Aspire 5742Z-P612G32.

Pełny raport jest dostępny na stronie http://www.skapiec.pl/raport_specjalny/Raport_specjalny_notebooki_pazdziernik2011.pdf.