W 2017 r. straty internautów w USA z powodu przestępstw internetowych sięgnęły 1,4 mld dol. – według raportu FBI. Jak się okazuje, szkody były nieznacznie mniejsze niż w 2016 r. – 1,45 mld dol.

Najczęstsze problemy zgłaszane przez ofiary to oszustwa związane z transakcjami online: brak płatności za towar albo niedostarczenie opłaconego produktu. Na drugim miejscu jest naruszenie danych osobowych, a na kolejnym phishing z pomocą e-mail, wiadomości tekstowych lub telefonicznych. Oszuści w tym przypadku podszywają się pod osobę, firmę albo instytucję i wymagają np. haseł dostępu albo innych poufnych danych.

Jakie przestępstwa spowodowały największe straty? Za prawie połowę wartości szkód odpowiadają oszustwa związane z włamaniem do poczty e-mail lub korzystaniem z niej, co np. umożliwiało podszywanie się pod dyrektora finansowego jakiejś firmy i wysłanie prośby do pracowników czy też kontrahentów o realizację przelewu – rzecz jasna na konto kontrolowane przez cyberprzestępców. Według FBI to typowe przypadki w tej kategorii. Są to też wezwania np. do zapłaty od nadawców udających zagranicznych kontrahentów, a ponadto żądania danych, np. finansowych. Zatem chodzi głównie o wyłudzenia z wykorzystaniem e-maili.

 

Cyberprzestępstwa powodujące największe straty w 2017 r.:

1. Oszustwa związane z pocztą e-mail – 676,1 mln dol.
2. Oszustwa związane z zaufaniem, np. pozorowany romans – 211,4 mln dol.
3. Niedostarczony opłacony produkt lub brak zapłaty za wysłany towar – 141,1 mln dol.
4. Oszustwa na inwestycjach – 96,8 mln dol.
5. Wyłudzenie danych osobowych – 77,1 mln dol.
6. Kradzież tożsamości – 66,8 mln dol.
7. Włamanie do danych firmowych – 60,9 mln dol.
8. Prośba o zaliczkę – 57,8 mln dol.
9. Oszustwa związane z kartami kredytowymi – 57,2 mln dol.
10. Wynajem nieruchomości – 56,2 mln dol.

Źródło: FBI, IC3 2017 Internet Crime Report

 

Jak się okazuje, ransomware spowodował stosunkowo niewiele szkód. FBI otrzymało w ub.r. blisko 1,8 tys. informacji, które zidentyfikowano jako atak tego rodzaju szkodnikami. Spowodowały one straty w wysokości 2,3 mln dol. To mniej niż w 2016 r. – 2,4 mln dol. Ale z zastrzeżeniem, że wiele danych FBI dotyczy konsumentów. W firmach szkody mogą sięgać miliardów.

Co ciekawe, znacznie wzrosły szkody z powodu oszustw związanych z obsługą techniczną. W 2017 r. spowodowały one prawie 15 mln dol. strat, dwa razy więcej niż w 2016 r. Zgłoszeń o tego typu przestępstwie odnotowano prawie 11 tys.