Wydatki na gry wideo w 2022 r. na polskim rynku były wyższe niż w 2021 r. – ustalił PMR. Co istotne, taki wynik osiągnięto w sytuacji, gdy po raz pierwszy spadła ogólna liczba graczy. Z tym że wcześniej 1,5 mln zwolenników cyfrowej rozrywki przybyło w czasie pandemii. Nie zmniejszyła się natomiast liczba graczy mobilnych i to ten segment, oraz gry społecznościowe i online, budują wartość polskiego rynku.

W 2028 r. już co piąta rodzina z konsolą do gier

W najbliższych latach nastąpią istotne zmiany w strukturze rynku. Najbardziej będą rosły wydatki konsumentów na tytuły na konsole – według prognozy PMR. Do 2028 r. ich udział sięgnie 35 proc. rynku wobec 27 proc. w 2022 r.

Popularność gier konsolowych będzie szła w parze z zakupami sprzętu. Według prognozy PMR w 2028 r. już co piąte gospodarstwo domowe w Polsce stanie się posiadaczem konsoli gamingowej.

Segment gier konsolowych ma szansę wyprzedzić PC (spadek z 36 proc. w 2022 r. do 32 proc. w 2028 r.) m.in. ze względu na niższy koszt sprzętu, popularyzację konsol nowej generacji, możliwość odsprzedaży pojedynczych tytułów (w wersji fizycznej) i rozwój modelu subskrypcyjnego. Z tym że nadal zdecydowana większość graczy nabywa gry tradycyjnie, jako pojedynczy zakup. Według PMR gracze tłumaczą, że subskrypcje często nie obejmują premier topowych tytułów (typu AAA) i nie dają możliwości odsprzedaży na rynku wtórnym. Ich popularyzacji powinna natomiast sprzyjać oferta platform udostępniających gry w abonamencie, jak też ogólny trend rynkowy w kierunku subskrypcji.


Dane zawiera raport PMR „Rynek gamingowy w Polsce 2023”.