Znaczna większość europejskich przedsiębiorstw jest przekonana, że cyfrowa transformacja ma dla nich fundamentalne znaczenie. Jednak praktyka w tym obszarze nie idzie w parze z opiniami – wynika z badania Ricoh przeprowadzonego wśród europejskich MŚP.

Mianowicie aż 92 proc. respondentów wskazuje, że digitalizacja ma znaczący wpływ na ich branżę. Ale tylko 41 proc. ocenia, że jest gotowa na zmiany z nią związane, a 33 proc. już próbowało wdrożyć nowe rozwiązania, tyle że bezskutecznie.

Zdaniem pytanych przedsiębiorców digitalizacja jest receptą na rozwój firmy i wzmocnienie jej pozycji na rynku. Otóż w ocenie 46 proc. pytanych lepszy dostęp do technologii cyfrowych pomógłby im we wprowadzaniu innowacji. Większość MŚP uznaje dostęp do technologii klasy korporacyjnej (59 proc.) i stworzenie innowacyjnego środowiska pracy (58 proc.) za elementy, które wpłyną na poprawę ich pozycji względem konkurencji. Z kolei 41 proc. badanych przyznaje, że przegapiło szansę na rozwój, ponieważ nie byli wystarczająco innowacyjni.

Tutaj znów jednak opinie zderzają się z twardym realiami biznesu. Połowa respondentów z MŚP twierdzi, że koszty powstrzymują ich firmy od inwestycji w cyfryzację.

Zmiany na rynku wywołują według badanych takie czynniki jak niepewność gospodarcza (25 proc.), rosnąca automatyzacja (27 proc.), zmiany prawne (27 proc.), rosnące oczekiwania konsumentów (31 proc.) i coraz większa konkurencja (31 proc.).

 

Do skutecznej transformacji potrzebni są odpowiedni ludzie

MŚP zdają sobie sprawę, że do wprowadzania innowacji nie wystarczy sama technologia. Duże znacznie dla pytanych mają również umiejętności i postawa pracowników. Kluczowe jest odchodzenie od sztywnego modelu zarządzania, by pobudzać kreatywność pracowników.

Mianowicie 45 proc. MŚP chce zachęcać pracowników do dzielenia się pomysłami i większej kreatywności w działaniu, 41 proc. badanych planuje wprowadzić dodatkowe nagrody za nieszablonowe podejście do wykonywanych obowiązków, a 48 proc. badanych chce rozwijać zespół ludzi o wyższym poziomie kompetencji cyfrowych i technicznych. Liczą się nie tylko twarde kwalifikacje. Według 68 proc. osoby w takich zespołach muszą również posiadać duże umiejętności komunikacyjne.

W badaniu Generation Innovate wzięło udział 3,3 tys. przedstawicieli kadry zarządzającej firmami z sektora MŚP z  ponad 20 krajów, w tym z Polski.