Pracownicy oczekują stworzenia środowiska, które umożliwi zdalne wykonywanie obowiązków. Inaczej są gotowi pożegnać się z firmą. Problem ten w większym zakresie dotyczy MŚP.

Z badania Ricoh wynika, że osoby zatrudnione w małych i średnich biznesach znacznie częściej mają problem z dostępem do odpowiedniej technologii, niż ludzie w dużych przedsiębiorstwach.

Problemy techniczne w home office

48 proc. pracowników MŚP podczas pracy zdalnej musi korzystać z własnego sprzętu, ponieważ pracodawca nie zapewnił im odpowiedniego wyposażenia.

Ponad jedna czwarta (27 proc.) pracowników firm z sektora MŚP w Europie rozważa zmianę miejsca pracy na takie, które jest w lepszym stopniu przygotowane do pracy zdalnej. Dlaczego? Otóż 29 proc. przyznaje, że problemy techniczne wpływają negatywnie na ich motywację i zaangażowanie w pracy w home office. Natomiast 22 proc. twierdzi, że nie może pracować w pełni efektywnie w związku z brakiem dostępu do odpowiedniej technologii.

Szwankuje obsługa klientów

Brak wsparcia odpowiedniej technologii będzie prowadziło nie tylko do utraty najlepszych specjalistów, ale odbije się również na jakości oferowanej klientom – takie wnioski płyną z badania.

24 proc. badanych MŚP przyznaje, że nie jest w stanie zapewnić klientom dotychczasowego standardu świadczonych usług i efektywnie z nimi współpracować.

Zdaniem 41 proc. także po pandemii będą pracować w home office.

Kto się nie dostosuje, ten straci

David Mills, CEO, Ricoh Europe, komentując wyniki przekonuje, że MŚP muszą zdecydowanie przyśpieszyć cyfryzację.

„Ci pracodawcy, którzy nie będą w stanie stworzyć optymalnego środowiska pracy dostosowanego do wymogów nowej rzeczywistości, muszą liczyć się z utratą najlepszych pracowników. Nowy styl pracy wymaga dostępu do odpowiednich technologii, na bazie których można działać w sposób elastyczny i efektywny” – twierdzi dyrektor.

55 proc. pracowników MŚP wierzy, że ich firma zainwestuje w narzędzia, na bazie których będzie można zbudować innowacyjne środowisko pracy. Dotyczy to również rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo w biurze np. bezdotykowe rozwiązania, systemy do rezerwacji biurek czy mierzenia temperatury.

Badanie zrealizowano na próbie 1300 pracowników zatrudnionych w MŚP w Europie.