Ceconomy, do którego należy MediaMarktSaturn, analizuje opcje restrukturyzacji. Jej konsekwencją może być zamknięcie „ograniczonej liczby” deficytowych sklepów w Europie, co wyjaśniono zmniejszeniem liczby klientów z powodu Covid-19. Możliwe jest również zwolnienie do 3,5 tys. pracowników – uprzedza korporacja. Firma zatrudnia na świecie 55 tys. osób.

Decyzje o wdrożeniu zmian (nazwanych „modelem operacyjnym”) mają zapaść do 12 sierpnia br. – zapowiada Ceconomy.

Ceconomy wyjaśnia, że uruchamiając „model operacyjny” zamierza ujednolicić strukturę organizacyjną, stwarzając warunki do centralizacji przedsiębiorstwa. Zapowiada, że będzie koncentrować się na ujednoliceniu struktur i procesów, co obejmie także krajowe oddziały MediaMarktSaturn.

W ocenie firmy restrukturyzacja ma przynieść ponad 100 mln euro oszczędności rocznie, a jej koszty oszacowano na ok. 180 mln euro.

Zastrzeżono jednocześnie, że wszystkie podane liczby mogą ulec zmianie.

Możliwe zmiany w MediaMarktSaturn
– redukcja zatrudnienia do 3,5 tys. osób w Europie
– zamknięcie „ograniczonej liczby” deficytowych sklepów
– ujednolicenie struktury organizacyjnej i procesów, także w lokalnych spółkach
– oszczędności blisko 100 mln euro rocznie
– koszt restrukturyzacji – ok. 180 mln euro
– decyzja: do 12 sierpnia br.

Spiegel ocenia, że może zostać zamkniętych do 20 sklepów. W całej Europie Media Markt i Saturn mają w sumie ponad 1 tys. placówek. W Polsce jest blisko 90 sklepów (tylko sieci Media Markt).

Z powodu Covid-19 w końcu I kw. br. oraz w II kw. br. spadła sprzedaż MediaMarktSaturn. Jak wynika ze wstępnych danych za miniony kwartał, po najgłębszym dołku w kwietniu br. (-43 proc. r/r), obroty w kolejnych miesiącach zaczęły rosnąć – także w ujęciu rok do roku. W efekcie w podsumowaniu II kw. 2020 r. sprzedaż Ceconomy spadła globalnie o 10 proc. rok do roku, a w Europie Wschodniej (Polska i Turcja) – o blisko 12 proc. (w walutach lokalnych).