Będzie drożej. W II kw. 2021 r. producenci podniosą stawki za swoje monitory w odpowiedzi na coraz wyższe koszty. Ceny paneli rosną od prawie dziewięciu miesięcy. Niektóre marki zaczynają ponosić straty finansowe – twierdzi TrendForce.

W związku z tym zdaniem analityków okaże się, czy duży popyt na monitory w segmencie konsumenckim utrzyma się w przyszłości.

Rekordowe wzrosty i problemy z podażą

W 2020 r. odnotowano najwyższy światowy wzrost dostaw monitorów od ok. 10 lat, o 8,6 proc. r/r, do 140 mn szt.

Pomimo to łańcuch dostaw paneli i innych kluczowych komponentów nie był w stanie sprostać wymaganiom markowych producentów, co z kolei wpływa hamująco wzrost dostaw w I poł. 2021 r.

TrendForce ocenia, że podaż paneli w I kw. 2021 r. była niższa od popytu aż o 11 proc., a niedobór spowodował, że ceny weszły na ścieżkę wzrostu.

Stawki za moduły paneli zwiększyły się średnio o ok. 3,5-4,5 dol. zarówno w marcu br., jak i w kwietniu br. Ponieważ w maju niedobór pozostaje nierozwiązany, TrendForce oczekuje, że ceny paneli będą rosły przez cały miesiąc.

150 mln monitorów dotrze na rynek

Prognoza TrendForce ​​na 2021 r. zakłada dostawę na światowy rynek blisko 150 mln monitorów. To o 7,3 proc. więcej niż w 2020 r. Czyli wzrost będzie niewiele niższy niż w ub.r.

Co więcej, w I kw. 2021 r. dostawy osiągnęły oszałamiający wzrost 34,4 proc. wobec I kw. 2020 r. (choć trzeba pamiętać, że doszło wówczas do dużych problemów z produkcją).

Przewiduje się, że w II kw. 2021 r. dynamika również będzie dwucyfrowa i przekroczy 10 proc.

Gaming ciągnie wyniki

Monitory do gier, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem, mają osiągnąć ok. 17 proc. udziału w światowym rynku monitorów w 2021 r. (tj. blisko 26 mln szt.). Ta kategoria od dawna jest przedmiotem dużego zainteresowania zarówno producentów monitorów, jak i dostawców paneli.

Samsung i Asus na największym plusie

TrendForce uważa, że spośród 10 największych marek monitorów Samsung i Asus prawdopodobnie odnotują najbardziej znaczący wzrost dostaw w 2021 r.

Wprawdzie Samsung drastycznie ogranicza podaż paneli w swojej spółce zależnej Samsung Display w tym roku, jednak przygotowuje się do zakupu paneli i monitorów od innych producentów.

Przewiduje się, że sprzedaż monitorów Samsunga w 2021 r. wzrośnie o 20 proc., czyli najwięcej spośród 10 głównych marek.

Z kolei prognoza dla Asusa zakłada poprawę o ponad 10 proc. r/r, dzięki rosnącemu popytowi w segmencie konsumenckim i gwałtownie zwiększającej się sprzedaży monitorów gamingowych tej marki.

Rynek monitorów w latach 2017 – 2020 oraz prognoza na 2021 r.

Źródło: TrendForce