Monitory: straty niektórych producentów, ceny w górę
Producenci monitorów zaczynają odczuwać straty finansowe ze względu na rosnące koszty paneli. Będą podnosić ceny - według prognozy.
Braki komponentów hamują wzrost dostaw monitorów w I poł. br.
Będzie drożej. W II kw. 2021 r. producenci podniosą stawki za swoje monitory w odpowiedzi na coraz wyższe koszty. Ceny paneli rosną od prawie dziewięciu miesięcy. Niektóre marki zaczynają ponosić straty finansowe – twierdzi TrendForce.
W związku z tym zdaniem analityków okaże się, czy duży popyt na monitory w segmencie konsumenckim utrzyma się w przyszłości.
Rekordowe wzrosty i problemy z podażą
W 2020 r. odnotowano najwyższy światowy wzrost dostaw monitorów od ok. 10 lat, o 8,6 proc. r/r, do 140 mn szt.
Pomimo to łańcuch dostaw paneli i innych kluczowych komponentów nie był w stanie sprostać wymaganiom markowych producentów, co z kolei wpływa hamująco wzrost dostaw w I poł. 2021 r.
TrendForce ocenia, że podaż paneli w I kw. 2021 r. była niższa od popytu aż o 11 proc., a niedobór spowodował, że ceny weszły na ścieżkę wzrostu.
Stawki za moduły paneli zwiększyły się średnio o ok. 3,5-4,5 dol. zarówno w marcu br., jak i w kwietniu br. Ponieważ w maju niedobór pozostaje nierozwiązany, TrendForce oczekuje, że ceny paneli będą rosły przez cały miesiąc.
150 mln monitorów dotrze na rynek
Prognoza TrendForce na 2021 r. zakłada dostawę na światowy rynek blisko 150 mln monitorów. To o 7,3 proc. więcej niż w 2020 r. Czyli wzrost będzie niewiele niższy niż w ub.r.
Co więcej, w I kw. 2021 r. dostawy osiągnęły oszałamiający wzrost 34,4 proc. wobec I kw. 2020 r. (choć trzeba pamiętać, że doszło wówczas do dużych problemów z produkcją).
Przewiduje się, że w II kw. 2021 r. dynamika również będzie dwucyfrowa i przekroczy 10 proc.
Gaming ciągnie wyniki
Monitory do gier, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem, mają osiągnąć ok. 17 proc. udziału w światowym rynku monitorów w 2021 r. (tj. blisko 26 mln szt.). Ta kategoria od dawna jest przedmiotem dużego zainteresowania zarówno producentów monitorów, jak i dostawców paneli.
Samsung i Asus na największym plusie
TrendForce uważa, że spośród 10 największych marek monitorów Samsung i Asus prawdopodobnie odnotują najbardziej znaczący wzrost dostaw w 2021 r.
Wprawdzie Samsung drastycznie ogranicza podaż paneli w swojej spółce zależnej Samsung Display w tym roku, jednak przygotowuje się do zakupu paneli i monitorów od innych producentów.
Przewiduje się, że sprzedaż monitorów Samsunga w 2021 r. wzrośnie o 20 proc., czyli najwięcej spośród 10 głównych marek.
Z kolei prognoza dla Asusa zakłada poprawę o ponad 10 proc. r/r, dzięki rosnącemu popytowi w segmencie konsumenckim i gwałtownie zwiększającej się sprzedaży monitorów gamingowych tej marki.
Rynek monitorów w latach 2017 – 2020 oraz prognoza na 2021 r.
Podobne aktualności
Trzęsienie ziemi na Tajwanie. Skutki dla fabryk czipów
Kataklizm zasadniczo nie zakłócił produkcji półprzewodników - uspokajają analitycy.
Ceny SSD wystrzeliły. Będzie drożej o 20 – 25 proc. w II kw.
Popyt dostawców chmurowych ciągnie w górę stawki za nośniki dla przedsiębiorstw.