W IV kw. 2017 r. dostawy monitorów komputerowych na światowy rynek były wyższe o 2,5 proc. niż w analogicznym okresie 2016 r. – według IDC. To więcej, niż zakładały prognozy dla wszystkich regionów. W okresie świątecznym sprzedaż klientom domowym poprawiła wynik. Ale tak dobrze już nie będzie – analitycy przewidują spadki w rocznym tempie ok. 2 proc. aż do 2022 r. W IV kw. 2018 r. dołek ma być nawet głębszy (-3,6 proc.). Zakładany mniejszy popyt jest związany z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych.

Nadal widać spore zainteresowanie zakrzywionymi panelami. W IV kw. 2017 r. ich sprzedaż była o blisko 64 proc. większa niż rok wcześniej, co oznacza już 4,6 proc. udziału w globalnym rynku monitorów. Klienci kupili mniej monitorów z tunerami (-4,8 proc.).

Pod względem przekątnych nadal dominują modele 21,5-calowe z udziałem w rynku 22,6 proc. Ekrany 23,8-calowe mają 12,4 proc., osiągając największy wzrost rok do roku (+57,2 proc.).  

Dell utrzymał pozycję lidera rynku monitorów do PC, odnotowując wyraźnie większą sprzedaż w Europie Środkowej i Wschodniej (+29,1 proc.). Także drugie w rankingu HP poprawiło się w regionie jeszcze bardziej (+36,7 proc.).

Największy wzrost w czołówce wypracowało Lenovo (+12,8 proc.), głównie dzięki dobrej sprzedaży w Azji i Europie zachodniej.

 

Najwięksi producenci monitorów – wyniki światowe


           
Firma Dostawy w IV kw. 2017 r. (szt.) Udział w rynku w IV kw. 2017 r. Dostawy w IV kw. 2016 r. (szt.) Udział w rynku w IV kw. 2016 r. Wzrost rok do roku
1. Dell 6 129 970 19,30% 5 631 990 18,20% 8,80%
2. HP 4 619 648 14,60% 4 304 642 13,90% 7,30%
3. TPV 3 947 529 12,40% 3 715 288 12,00% 6,30%
4. Lenovo 3 812 404 12,00% 3 379 708 10,90% 12,80%
5. LG  2 816 612 8,90% 2 866 052 9,30% -1,70%
Inni 10 406 482 32,80% 11 069 637 35,70% -6,00%
Razem 31 732 645 100,00% 30 967 317 100,00% 2,50%
Źródło: IDC