Dostawy monitorów w 2018 r. wzrosną na świecie o 1,5 proc. – według WitsView (Trendforce). To pierwszy dodatni wynik od 7 lat. W ocenie analityków popyt będzie rósł dzięki spadającym cenom, popularności modeli gamingowych oraz bezramkowych paneli. Udział urządzeń bezramkowych w sprzedaży monitorów LCD powinien wzrosnąć z 30-35 proc. w 2018 r. do ok. 50 proc. w ciągu najbliższych 2 lat – stwierdza prognoza. Wśród takich urządzeń najkorzystniejsze ceny – w porównaniu z modelami z ramkami – według analityków mają wyświetlacze 23,8-calowe.

Największym beneficjentem rosnącego rynku gamingu jest Acer, który zgodnie z prognozą zwiększy sprzedaż monitorów w br. o 15,2 proc. – to najlepszy wynik z czołówki. HP poprawi się o 10,6 proc. – głównie dzięki zapotrzebowaniu na sprzęt konsumencki i biznesowy w USA (co z kolei analitycy tłumaczą dobrą sytuacją gospodarczą w kraju). Z tego samego powodu sprzedaż monitorów wyraźnie zwiększy Dell (7,5 proc.), umacniając się na pozycji lidera rynku.

Znacznie spadnie natomiast sprzedaż Samsunga (-20,4 proc. r/r) co jest jednak, jak tłumaczą analitycy, efektem decyzji producenta – koncentracji na modelach generujących większe zyski, dlatego Samsung sprzedaje już niewiele monitorów mniejszych niż 21 cali.

 

Najwięksi producenci monitorów (dane globalne)

Marka Udział w 2018 r. (prognoza) Udział w 2017 r. Wzrost rok do roku
Dell 19,60% 18,50% 7,50%
HP 13,80% 12,70% 10,60%
AOC/Philips 13,10% 13,50% -1,20%
Lenovo 9,60% 9,80% -0,60%
LG 8,70% 9,30% -5,60%
Samsung 7,60% 9,60% -20,40%
Acer 6,80% 6,00% 15,20%
Inni 20,80% 20,50% 3,70%
Razem (mln szt.) 125,6 123,4 1,50%

Źródło: WitsView, dywizja TrendForce