Mocny start dystrybutorów w nowy rok
Resellerzy i dystrybutorzy mają lepszy początek nowego roku niż w ub.r. - wynika z danych Contextu. Jednak niepokój budzą braki w dostawach.
W ocenie Contextu w całym 2021 r. sprzedaż w europejskiej dystrybucji może być większa nawet o 20 proc. niż w 2020 r.
Nowy rok zaczyna się pomyślnie dla europejskich dystrybutorów – według Contextu. Otóż przygotowany przez analityków wskaźnik indeksu tygodniowych trendów w przychodach jest wyższy niż na początku 2020 r. (tylko Francja miała słabszy wynik).
To efekt nadspodziewanie dobrego ostatniego kwartału roku – sprzedaż w europejskiej dystrybucji w IV kw. 2020 r. wzrosła o 10,2 proc., do 26,3 mld euro.
Polska okazała się rekordzistą z wynikiem +30 proc. r/r.
Przekroczona prognoza
„Wiedzieliśmy, że w IV kwartale wzrost był bardziej prawdopodobny niż spadek, ale nie spodziewaliśmy się tak imponującego wyniku. Nasze prognozy były konsekwentnie przekraczane przez kanał sprzedaży w 2020 roku i mamy nadzieję, że będzie tak samo w I kw. 2021 r.”- komentuje Adam Simon, dyrektor zarządzający Contextu. Prognoza na I kw. ma być gotowa w tym tygodniu.
W przypadku najważniejszych produktów prognoza na IV kw. 2020 r. została przekroczona o 4-7 proc.
„W przypadku małych i średnich resellerów wspaniale jest widzieć odbicie wobec trudnego 2020 r. Mają lepszy start w nowy rok niż w ub.r., podczas gdy sprzedaż w sieciach detalicznych oraz e-tailu konsumenckim była znakomita w IV kw. ub.r. i styczniu br.” – twierdzi dyrektor.
Laptopy i akcesoria na dużym plusie
W 2020 r. solidny dwucyfrowy wzrost przychodów wobec 2019 r. w europejskiej dystrybucji odnotowano na komputerach przenośnych i akcesoriach do PC (+28 proc.) oraz monitorach PC (+25 proc.). Wynikało to z popytu ze strony pracowników domowych i uczniów.
Pomimo ujemnych wyników w całym roku w takich kategoriach, jak druk (-8 proc.), infrastruktura i bezpieczeństwo (-5 proc.) i panele LDF (-14 proc.), widać było według Contextu oznaki ożywienia w IV kw.
Najbardziej rozczarował segment telekomunikacyjny, mimo pojawienia się nowych produktów w 2020 r. (+4 proc.), a także desktopy (-13 proc.). Dołek odnotowano również na usługach (-2 proc.).
Przychody ze sprzedaży poszczególnych kategorii produktów w dystrybucji w Europie w 2020 r.
Produkty | Zmiana wobec 2019 r. |
Systemy AV | +37% |
Notebooki | +28% |
Akcesoria komputerowe | +28% |
Monitory | +25% |
Nowe technologie (m.in. smart home, wearables) | +11% |
Komponenty komputerowe | +7% |
Oprogramowanie i licencje | +4% |
Telekomunikacja (m.in. smartfony) | +4% |
Materiały eksploatacyjne do drukarek | -1% |
Infrastruktura i bezpieczeństwo | -5% |
Drukarki | -8% |
Desktopy | -13% |
Wyświetlacze wielkoformatowe | -14% |
Notebooków nie wystarczy nawet na 2 tygodnie
Pomimo pozytywnych perspektyw, niedostateczna dostępność sprzętu nadal daje się we znaki firmom z kanału sprzedaży. Context ostrzega przed problemami z podażą w kilku najważniejszych kategoriach.
Jak dotąd w styczniu dystrybutorzy mają zapas notebooków na mniej niż 2 tygodnie – twierdzi Context. Jednak utrzymuje, że sytuacja stopniowo poprawia się. Gorzej jest z monitorami. Podaż była niska przez cały czwarty kwartał i obecnie pozostaje na tym samym poziomie, tj. przeciętne zapasy wystarczą na mniej niż 1 tydzień. Drukarek praktycznie już nie ma – zapas to zaledwie pół tygodnia.
Podobne aktualności
Mali i średni resellerzy będą napędzać sprzedaż cyberbezpieczeństwa w 2024 r.
Pod koniec roku odnotowano silny wzrost w dystrybucji na dużych rynkach w Europie.
Sprzedaż w dystrybucji IT w Europie wzrośnie w 2024 roku
Pomoże zmiana władzy w Polsce. Dwie kategorie produktów mogą być liderami wzrostu - wynika z prognozy.
Top 3 inwestycji resellerów w nadchodzącym roku
Resellerzy detronizują chmurę. Cyberbezpieczeństwo stało się numerem 1.