Nowy rok zaczyna się pomyślnie dla europejskich dystrybutorów – według Contextu. Otóż przygotowany przez analityków wskaźnik indeksu tygodniowych trendów w przychodach jest wyższy niż na początku 2020 r. (tylko Francja miała słabszy wynik).

To efekt nadspodziewanie dobrego ostatniego kwartału roku – sprzedaż w europejskiej dystrybucji w IV kw. 2020 r. wzrosła o 10,2 proc., do 26,3 mld euro.

Polska okazała się rekordzistą z wynikiem +30 proc. r/r.

Przekroczona prognoza

„Wiedzieliśmy, że w IV kwartale wzrost był bardziej prawdopodobny niż spadek, ale nie spodziewaliśmy się tak imponującego wyniku. Nasze prognozy były konsekwentnie przekraczane przez kanał sprzedaży w 2020 roku i mamy nadzieję, że będzie tak samo w I kw. 2021 r.”- komentuje Adam Simon, dyrektor zarządzający Contextu. Prognoza na I kw. ma być gotowa w tym tygodniu.

W przypadku najważniejszych produktów prognoza na IV kw. 2020 r. została przekroczona o 4-7 proc.

„W przypadku małych i średnich resellerów wspaniale jest widzieć odbicie wobec trudnego 2020 r. Mają lepszy start w nowy rok niż w ub.r., podczas gdy sprzedaż w sieciach detalicznych oraz e-tailu konsumenckim była znakomita w IV kw. ub.r. i styczniu br.” – twierdzi dyrektor.

Laptopy i akcesoria na dużym plusie

W 2020 r. solidny dwucyfrowy wzrost przychodów wobec 2019 r. w europejskiej dystrybucji odnotowano na komputerach przenośnych i akcesoriach do PC (+28 proc.) oraz monitorach PC (+25 proc.). Wynikało to z popytu ze strony pracowników domowych i uczniów.

Pomimo ujemnych wyników w całym roku w takich kategoriach, jak druk (-8 proc.), infrastruktura i bezpieczeństwo (-5 proc.) i panele LDF (-14 proc.), widać było według Contextu oznaki ożywienia w IV kw.

Najbardziej rozczarował segment telekomunikacyjny, mimo pojawienia się nowych produktów w 2020 r. (+4 proc.), a także desktopy (-13 proc.). Dołek odnotowano również na usługach (-2 proc.).

Przychody ze sprzedaży poszczególnych kategorii produktów w dystrybucji w Europie w 2020 r.

ProduktyZmiana wobec 2019 r.
Systemy AV+37%
Notebooki+28%
Akcesoria komputerowe+28%
Monitory+25%
Nowe technologie (m.in. smart home, wearables)+11%
Komponenty komputerowe+7%
Oprogramowanie i licencje+4%
Telekomunikacja (m.in. smartfony)+4%
Materiały eksploatacyjne do drukarek-1%
Infrastruktura i bezpieczeństwo-5%
Drukarki-8%
Desktopy-13%
Wyświetlacze wielkoformatowe -14%
Źródło: Context, dane z panela dystrybucyjnego

Notebooków nie wystarczy nawet na 2 tygodnie
Pomimo pozytywnych perspektyw, niedostateczna dostępność sprzętu nadal daje się we znaki firmom z kanału sprzedaży. Context ostrzega przed problemami z podażą w kilku najważniejszych kategoriach.
Jak dotąd w styczniu dystrybutorzy mają zapas notebooków na mniej niż 2 tygodnie – twierdzi Context. Jednak utrzymuje, że sytuacja stopniowo poprawia się. Gorzej jest z monitorami. Podaż była niska przez cały czwarty kwartał i obecnie pozostaje na tym samym poziomie, tj. przeciętne zapasy wystarczą na mniej niż 1 tydzień. Drukarek praktycznie już nie ma – zapas to zaledwie pół tygodnia.