Przychody ze sprzedaży Huawei Polska w 2021 r. skurczyły się o 18,9 proc. wobec 2020 r. i wyniosły 2,38 mld zł. To efekt przede wszystkim spadku sprzedaży smartfonów.

W sumie sprzedaż sprzętu (urządzeń konsumenckich i sieciówki) w Huawei Polska stopniała o blisko 30 proc. r/r, do 1,56 mld zł.

Warto jednak zauważyć, że przychody osiągnięte w Polsce lokalnej spółki Huawei stanowiły jedynie nieco ponad połowę jej obrotu – 1,27 mld zł w 2021 r. Sprzedaż za łącznie ponad 1 mld zł zrealizowano w ub.r. do Hong Kongu i Czech.

Źródło: Huawei Polska, sprawozdanie finansowe za 2021 r.

Spółce udało się obniżyć koszty operacyjne o 18,7 proc. Zysk brutto przed opodatkowaniem skurczył się o 38,4 proc., na co wpływ według spółki miały różnice kursowe.

Zysk netto spadł o blisko 40 proc., do 69,3 mln zł.

Wynagrodzenia w Huawei Polska w 2021 r. pochłonęły o 15 proc. więcej niż w 2020 r., tj. ponad 202 mln zł. Nie podano natomiast wskaźnika rotacji pracowników w ub.r. (w 2020 r. wyniósł ok. 10 – 13 proc.).

Wybrane dane finansowe Huawei Polska za 2021 r.

Źródło: Huawei Polska, sprawozdanie finansowe za 2021 r.

Ponad 100 mln zł mniej pieniędzy w kasie

Suma aktywów Huawei w Polsce na koniec 2021 r. zmniejszyła się o ponad 17 proc. (od 31 grudnia 2020 r.), głównie z powodu spadku stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów oraz zmniejszenia należności handlowych.

Suma środków pieniężnych w kasie firmy i na kontach bankowych zmniejszyła się o sporo ponad 100 mln zł, do 326,8 mln zł wobec 440,3 mln zł przed rokiem.

Zarząd: sytuacja jest stabilna

Zarząd zapewnia w sprawozdaniu, że aktualna sytuacja finansowa spółki jest stabilna i oparta na przychodach od największych krajowych operatorów telefonii mobilnej. Jak poinformowano, spółka kontynuowała w 2021 r. działalność centrum badań i rozwoju w Warszawie.

Po ubiegłorocznych spadkach przewidywana jest stabilność finansowa spółki w najbliższym okresie. Huawei w naszym kraju zamierza skoncentrować się na rozwoju organicznym i wzroście przychodów w oparciu o kluczowych klientów spółki.

Spadek sprzedaży Huawei Polska okazał się mniejszy, niż globalnie całej korporacji w 2021 r. (-28,6 proc., ok. 100 mld dol. przychodów), jak i w regionie EMEA (-27,3 proc., ok. 20,6 mld dol. przychodów). Huawei kolejny rok z rzędu odnotował znaczny spadek sprzedaży urządzeń konsumenckich, co jest głównie skutkiem amerykańskich sankcji.