Na rynku monitorów do PC nowy rok rozpoczął się od mocnego akcentu. W styczniu 2019 r. sprzedaż modeli biznesowych w polskiej dystrybucji wzrosła o 66,4 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – ustalił Context.

Trend wzrostowy jest widoczny w całej zachodniej Europie, choć poprawa w naszym kraju okazała się ponadprzeciętna. Dystrybutorzy IT na zachodzie kontynentu sprzedali w styczniu br. o 19 proc. więcej monitorów biznesowych niż rok wcześniej. Analitycy wyjaśniają ten fenomen spadkiem cen, przy jednoczesnej poprawie specyfikacji urządzeń.

U zachodnioeuropejskich dystrybutorów modele biznesowe nadal generują więcej przychodów niż konsumenckie (61 proc. do 39 proc. w styczniu 2019 r.). Sprzedaż paneli dla klientów domowych w styczniu br. zwiększyła się o 9 proc.  

W pierwszym miesiącu br. odnotowano znaczny wzrost zapotrzebowania na monitory zamawiane przez MŚP oraz na modele biznesowe w etailu (+25 proc. w obu segmentach). Ten wynik osiągnięto głównie dzięki popularności tanich urządzeń 24-calowych (za 100 – 150 euro, czyli za ok. 430 – 645 zł).

Po słabym grudniu resellerzy obsługujący firmy kupili w zachodnioeuropejskiej dystrybucji o 8 proc. więcej monitorów, co oznacza zwiększenie obrotów o 10 proc. rok do roku.

W tym segmencie sprzedaż rośnie również głównie dzięki tańszym modelom, za mniej niż 150 euro.

Dominika Koncewicz, starszy analityk Contextu, uważa, że w 2019 r. rynek monitorów biurkowych nadal będzie korzystać z wymiany komputerów, związanej z przejściem na Windows 10, co przełoży się na przychody ze sprzedaży.

W jej ocenie zwiększy się zwłaszcza popyt na monitory z portem USB typu C. Na zachodzie Europy ich sprzedaż w dystrybucji wystrzeliła o ponad 300 proc. r/r w styczniu br.

"Przychody prawdopodobnie będą rosły. Producenci będą nadal konkurować ofertą tańszych modeli biznesowych, szukając własnej, wysokomarżowej niszy – monitorów zakrzywionych, dotykowych, przeznaczonych dla grafików albo do zastosowań medycznych" – uważa Dominika Koncewicz.

 

Wzrost sprzedaży monitorów biznesowych (r/r) w styczniu 2019 r. w dystrybucji w wybranych krajach:

 

Niemcy 22,1%

Wielka Brytania -1,5%

Francja 17,4%

Włochy 53,7%

Hiszpania 45,9%

Holandia 21,2%

Polska 66,4%

Szwajcaria 19,3%

 

Źródło: Context