– Spadło zainteresowanie sprzedawców elektroniką – stwierdza raport „E-commerce w Polsce”, przygotowany przez Internet Standard – 10,81 proc. e-sklepów oferuje komputery, oprogramowanie i gry. Rok wcześniej 14,68 proc. resellerów określiło swój asortyment jako „komputery i elektronika”. Spadek może być skutkiem tego, że – jak stwierdził raport z 2011 r. – w tym biznesie niełatwo zarobić – co czwarty e-sklep (23 proc.) z branży komputerowej nie miał zysku, mimo że większość osiągała niemałe obroty – powyżej 100 tys. zł rocznej sprzedaży netto w przypadku 74 proc. respondentów. Zresztą spowolnienie widać jeśli chodzi o wyniki e-sklepów wszystkich branż – od 2009 r. maleje odsetek firm, które osiągnęły zysk. W 2011 r. takich przedsiębiorców było 77,6 proc. Wynik słabszy niż w poprzednim roku odnotowało 31 proc. resellerów. Pod tym względem jest najgorzej od 4 lat.

W branży komputerowej (plus oprogramowanie i gry) Top Sprzedawcą, jak to określa Internet Standard (dane przygotowało Okazje.info), jest RTV Euro AGD. E-sklep detalisty ma najwięcej ofert w porównaniu z konkurencją w tym segmencie rynku. Najszerszy asortyment w branży fotograficznej posiada e-sklep Cyfrowe.pl. Agito okazało się liderem jeśli chodzi o sprzedaż… artykułów dziecięcych.

W kategorii „komputery, gry, oprogramowanie” sklep internetowy RTV Euro AGD wskazano również jako najpopularniejszy. Według raportu jest to wybór konsumentów. W pierwszej trójce znalazły się także Ram.net i Komputronik. Numer 1 wśród placówek „RTV/AGD/Foto” to Redcoon.

Według raportu większość polskich e-sklepów w 2011 r. obsługiwała jedna (30 proc.) albo dwie osoby (25 proc.). W porównaniu z 2010 r. wzrosła liczba placówek jednoosobowych, co wynika z tego, że jest więcej nowych biznesów, które chcą działać jak najtaniej. W efekcie możliwości obsługi klientów są ograniczone – 70 proc. jednoosobowych e-sklepów oferuje mniej niż 1 tys. produktów. Co trzecia z najmniejszych placówek nie miała zysku w 2011 r.

Jeśli chodzi o cały rynek, to niewielka część resellerów handlujących w sieci sprzedaje tylko w e-sklepie (12 proc.). Większość ma także stacjonarne placówki, hurtownie albo wystawia produkty na portalach aukcyjnych (66 proc.). Raport stwierdza, że takie serwisy są coraz częściej głównym albo jedynym kanałem sprzedaży dla resellerów, a popularność tej formy handlu rośnie.