W III kw. br. sprzedano o 18 proc. więcej mini PC niż rok wcześniej (chodzi o urządzenia zaliczane do kategorii SFF PC – small form factor) – według danych Contextu pochodzących od zachodnioeuropejskich dystrybutorów. Tymczasem cały rynek komputerów stacjonarnych w tym regionie spadł o 7 proc.

W efekcie małe pecety mają już 29 proc. udziału w rynku maszyn stacjonarnych wobec 23 proc. rok wcześniej.

Analitycy tłumaczą popularność miniaturowych desktopów rosnącą wydajnością tych urządzeń oraz ich niewielkim rozmiarem (zajmują mało miejsca np, na biurku).

Liderem sprzedaży mini PC w kanale dystrybucyjnym w Europie zachodniej jest Lenovo. Za nim plasują się HP i Intel. Najwięksi gracze odnotowali solidne wzrosty sprzedaży w III kw. br. (odpowiednio +33 proc., +18 proc. i +31 proc.).

 

Wzrost sprzedaży mini PC w wybranych krajach w III kw. 2017 r. (w ujęciu ilościowym, rok do roku)

 

 

Niemcy

27,1%

Wielka Brytania

-12,0%

Francja

10,6%

Hiszpania

93,2%

Holandia

39,7%

Włochy

25,0%

 

Źródło: Context