Podczas pierwszego dnia konferencji
Phil Sorgen szef światowego kanału partnerskiego
Microsoftu, zaapelował do integratorów o zaangażowanie w budowanie
kompetencji cloudowych w „nowej erze biznesu”. Motywował to
rosnącym potencjałem sprzedaży, powołując się na analityków
IDC, którzy przewidują, że do 2018 r. globalne przychody ze
sprzedaży usług chmurowych sięgną 200 mld dol. Microsoft
zapewnia, że chce sięgnąć po te pieniądze wspólnie z
integratorami, którzy corocznie generują ponad 90 proc. globalnych
przychodów koncernu.


CSP: teraz Azure!

W tym celu producent m.in. objął
programem Cloud Solution Provider nowe rozwiązania – CRM Online oraz
Azure, które tym samym dołączyły do Office’a 365, Intune’a
oraz Entreprise Mobility Suite. Przypomnijmy, że program CSP jest
relatywnie nowy, bo został zaprezentowany podczas ubiegłorocznego
WPC. Dzięki niemu integratorzy stali się pierwszym i jedynym
kontaktem dla użytkowników usług chmurowych Microsoftu.
Specjaliści koncernu zapewniają, że najnowsze zmiany w programie
CSP nie dotyczą jedynie objęcia nim nowych produktów. Integratorom
umożliwiono ponadto lepszą kontrolę nad rozliczeniami oraz
ułatwiono łączoną sprzedaż objętych nim produktów i usług.
Początkowo program CSP był dostępny dla partnerów Microsoftu w 48
krajach (także w Polsce). Obecnie dostęp do niego mają
integratorzy ze 131 państw.

To nie koniec chmurowych zmian w kanale
partnerskim Microsoftu. Kolejne mają dotyczyć nowych kompetencji, o
czym w środę opowie partnerom Gavriella Schuster, osoba numer 2 –
po Philu Sorgenie – w kanale partnerskim Microsoftu. Informacje na
ten temat zamieścimy na CRN.pl w najbliższy czwartek rano.

 

Surface (wreszcie) bardziej dostępny

Pierwszego dnia konferencji sporo uwagi
poświęcono Surface’owi, który wciąż budzi wśród partnerów
Microsoftu pewne kontrowersje. Przede wszystkim wytykają oni
producentowi restrykcyjną politykę sprzedaży w kanale. Zaczęło
się oczywiście od modelu Surface RT, który był dostępny tylko w
sklepach Microsoftu. W końcu zgodę na sprzedaż tabletu dostało
kilku dużych retailerów, m.in. Best Buy. Następnie, w
połowie 2013 r., wszedł w życie, ale tylko w Stanach Zjednoczonych,
Microsoft Devices Program, który dopuścił do biznesu kilku
dystrybutorów – Ingram Micro, Tech Datę oraz Synnexa – oraz
starannie wybranych dziesięciu autoryzowanych resellerów. W końcu
Microsoft poszedł szerszym frontem i w połowie 2014 r. Surface
trafił na półki 100 autoryzowanych resellerów w 31 krajach. O
prawdziwym przełomie możemy jednak mówić dopiero w bieżącym roku.

– Teraz jesteśmy gotowi na kolejny
krok i zwiększenie liczby sprzedawców z kilkuset do kilku tysięcy
na całym świecie
– usłyszeli do Phila Sorgena uczestnicy WPC
2015. Menedżer nie sprecyzował jednak, czy oznacza to zarazem, że
Surface trafi na nowe rynki, w tym do Polski (wciąż czekamy na
oficjalne stanowisko Microsoftu w tej sprawie).

Nie wszyscy uczestnicy WPC 2015
przyjęli decyzję koncernu bez cienia wątpliwości. Część
partnerów zastanawia się, czy rozwój na ospałym rynku tabletów
ma sens. Przypominają, że jeszcze dwa lata temu, kiedy pierwszy
Surface ujrzał światło dzienne, sytuacja rynkowa była zupełnie
inna. Przykładowo, w IV kw. 2013 r. globalna sprzedaż – według
IDC – była o 28 proc. wyższa niż rok wcześniej (jednocześnie
ponad 60 proc. lepsza niż w poprzednim kwartale). Tymczasem w 2015
r. analitycy przewidują 3,8-proc. spadek zamówień w porównaniu z
rokiem ubiegłym. Tymczasem Phil Sorgen uważa, że to nie problem, i
podkreśla, że zapotrzebowanie na Surface’a 3 nie tylko jest
bardzo duże, ale wciąż rośnie.


Nowy plan dla Office’a 365

Uczestnicy WPC usłyszeli ponadto, że
jeszcze przed końcem tego roku Office 365 Enterprise będzie
dostępny w nowym planie E5, który zastąpi najbardziej obecnie
kompleksową wersję E4. Nowy zestaw enterprise’owy będzie
zawierał m.in. Skype dla biznesu (ze wsparciem dla Cloud PBX i
Meeting Broadcast), a także nowe narzędzia analityczne – Power BI
Pro oraz Delve Analytics. Dodatkowo w skład pakietu E5 wejdą
narzędzia zabezpieczające usługę przed atakami z zewnątrz i
wyciekami danych (eDiscovery, Customer Lockbox, Data Loss Protection,
Safe Attachments).

Dodatkowo, partnerzy sprzedający
Office’a 365 będą mogli korzystać z nowego narzędzia, które na
bieżąco prezentuje informacje o aktywności użytkowników
końcowych obsługiwanych przez partnera. W ten sposób integratorzy
będą mieli świadomość, w jaki sposób klienci korzystają z
usługi, a co najważniejsze, na ile wykorzystują jej potencjał.
Taka wiedza może być bardzo przydatna dla partnerów, gdyż
Microsoft w swoich programach partnerskich od pewnego czasu stawia
nie tyle na dostęp do usług cloud, ale na ich faktyczne
wykorzystanie przez klientów. Od tego w coraz większym stopniu
zależą bonusy oraz wymagania w programach partnerskich.