Office 365 to pakiet usług i aplikacji dostępnych w chmurze. Składają się na niego znane ze stacjonarnych wydań Office’a nowe wersje programów biurowych – Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Publisher, OneNote, Access oraz szereg rozwiązań usprawniających komunikację i współpracę – Exchange Online, SharePoint Online, Lync Online. 

 

Aplikacje zawsze dostępne

Microsoft zapewnił, że Office 365 został zaprojektowany tak, aby aplikacje były dostępne niezależnie od tego, czy w danym momencie użytkownik jest podłączony do sieci (połączenia z Internetem wymagają niektóre funkcje). Gdy nie ma Internetu, można np. napisać emaile albo pracować na dokumentach współdzielonych online – wyjaśnia Microsoft. Różnica jest taka, że wiadomość zostanie wysłana, a zmiany we współdzielonych plikach udostępnione pozostałym osobom, kiedy użytkownik znów znajdzie się w zasięgu Internetu.  

 

Zapis w chmurze 

Office 365 umożliwia zapisywanie dokumentów bezpośrednio w bibliotece SharePoint Online, zamiast na dysku twardym. Dzięki temu pliki są dostępne z dowolnego urządzenia. W przypadku braku Internetu dokument zapisywany jest lokalnie na dysku, a następnie po podłączeniu do sieci synchronizowany z biblioteką SharePoint w chmurze – informuje Microsoft. 

Biblioteki SharePoint Online umożliwiają przechowywanie dokumentów oraz ich synchronizację z dokumentami zapisywanymi lokalnie. Synchronizacja odbywa się automatycznie, dlatego nie trzeba pamiętać o zapisywaniu dokumentów w dwóch miejscach (w chmurze i na dysku peceta). Należy wybrać jeden lub kilka folderów, które będą synchronizowane z chmurą. Zostanie do niej skopiowany każdy plik zapisany we wskazanym folderze. Jakakolwiek zmiana dokumentu na dysku lub w chmurze uruchamia synchronizację, dzięki czemu obie kopie po chwili są identyczne. W ten sposób możliwa jest synchronizacja bibliotek dokumentów utworzonych przez inne osoby i dostęp do najnowszych wersji plików. Całą zawartość biblioteki można przechowywać na komputerze. 

 

Poczta także lokalnie

Outlook 2013 pozwala na dostęp do poczty elektronicznej, kalendarzy współpracowników, zadań oraz historii konwersacji w komunikatorze Lync. Standardowo, Internet pozwala na odczyt i wysyłanie wiadomości e-mail. W przypadku braku połączenia z siecią, nadal dostępne są odebrane wiadomości, ponieważ są przechowywane lokalnie. Można także pisać e-maile do wysyłki. Zostaną zachowane w skrzynce nadawczej i wysłane automatycznie w momencie podłączenia komputera do Internetu.