Światowy rynek zintegrowanej komunikacji i współpracy (UC&C) wzrósł w III kw. br. o 26,7 proc. rok do roku i 6,6 proc. wobec II kw. br., czyli okresu ścisłego lockdownu (do 12,2 mld dol.) – według IDC.

W regionie EMEA rynek był 24,2 proc. na plusie r/r i 6,6 proc. wobec II kw. br.

Praca w domu, spotkania w chmurze

Przychody zwiększają się głównie dzięki chmurowym rozwiązaniom, po które masowo sięgnęły przedsiębiorstwa w czasie pandemii.

Na rynku współpracy UC (w tym oprogramowanie do wideokonferencji i usługi w chmurze) odnotowano aż 46,7 proc. poprawy rok do roku i 5,3 proc. wobec III kw. br. Liczba subskrypcji była o 37,8 proc. wyższa.

Ponadto rynek UCaaS w chmurze publicznej również radził sobie dobrze – osiągając roczną poprawę o 23,3 proc. (do 4,3 mld dol.).

Tradycyjne produkty trzymają się

Tradycyjne produkty sprzedawały się natomiast gorzej niż w ub.r., ale sytuacja tutaj nie jest tak słaba, jak mogłoby się wydawać w czasach opustoszałych biur.

Otóż w przypadku systemów wideokonferencyjnych dla przedsiębiorstw (punkty końcowe wideo i infrastruktura), tj. tradycyjnych systemów wideo instalowanych w pokojach, odnotowano spadek o 2,3 proc. rok do roku jak i 6,9 proc. wobec II kw. br.

Huddle roomy popularniejsze niż przed pandemią

Jednak urządzenia końcowe wideo w małych salach (tzw. huddle roomach) oraz infrastruktura sprzętowa osiągnęły spory wzrost w III kw. br. – w przypadku huddle roomów aż o 72,5 proc. rok do roku i 16,8 proc. w II kw. 2020 r., a dla infrastruktury 39,6 proc. r/r i 21,6 proc. do II kw. br. Czyli po pierwszym lockdownie popyt na wyposażenie małych sal znacznie przewyższył ten z czasów przed Covidem.

Przychody z telefonów IP spadły natomiast wyraźnie – o 32,9 proc. r/r oraz o 11 proc.

Wzrost Microsoftu, spadek Cisco

Z koniunktury na rynku korzystają zwłaszcza chmurowi potentaci. Liderem jest Microsoft, który w III kw. 2020 r. osiągnął 4,3 mld dol. przychodów na rynku UC&C (35 proc. udziałów). W ciągu roku obroty koncernu poszły w górę aż o 45 proc.

Gigant z Redmond zdystansował konkurentów. Kolejne miejsce zajmuje Cisco z przychodem 1,3 mld dol. w III kw. br., co oznacza 10,6 proc. udziału w rynku UC&C. Producent odnotował spadek blisko 4 proc. wobec ub.r.

Pozostali gracze mają jednocyfrowe udziały: Zoom (6,2 proc.), Avaya (2,7 proc.) i Ring Central (1,9 proc.).

Był to niezły rok dla Avayi i Ring Central, które zwiększyły obroty na UC&C odpowiednio o 22,2 proc. i 32,7 proc.