Spotkanie zorganizowane 29 stycznia w warszawskiej siedzibie Microsoftu zgromadziło partnerów producenta, którzy działają w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Goście mogli zapoznać się z trendami i analizą sytuacji na rynku usług dla MŚP. Według badania Cloud Adoption Study 2013, przeprowadzonego przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoftu, 52 proc. małych i średnich firm w Polsce korzysta z przynajmniej jednej usługi w chmurze.

– Rynek usług IT równoważy sprzedaż urządzeń – podkreślił Maciej Kotowicz, Cloud Sales Manager w Microsofcie. Według zaprezentowanych danych w 2012 r. wartość polskiego rynku usług IT wyniosła 3,5 mld zł, a sprzętu – 3,58 mld zł (oprogramowania – 2,2 mld zł). Choć rosną przychody z usług, w sektorze MŚP potencjał rynku nadal jest bardzo duży, ponieważ większość firm nie używa serwerów hostowanych (np. w przypadku mikro przedsiębiorstw w 2012 r. z takich rozwiązań korzystało 7 proc. podmiotów). Co więcej, wszystkie prognozy wskazują, że w Polsce będzie przybywać małych i średnich biznesów (ich liczba ma w najbliższych latach wzrosnąć co najmniej 3-krotnie), czyli potencjalnych klientów. Z kolei partnerzy, z którymi rozmawialiśmy, oceniali wzrost zainteresowania Office 365 w ostatnim roku jako umiarkowany. Słyszeliśmy np., że wciąż część przedsiębiorców nie jest przekonana do usług w chmurze (albo odkłada ich zakup na później), zwłaszcza, jeśli w firmie stoją serwery, które trzeba jakoś wykorzystać.

Jak poinformowano na konferencji, usługę Office 365 sprzedaje w Polsce ponad 1000 partnerów. – Jesteśmy już liderem pod względem liczby partnerów w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Teraz chcemy poprawić jakość usług – deklaruje Maciej Kotowicz.

Najpopularniejszą formą sprzedaży Office 365 do MŚP w obecnym roku fiskalnym Microsoftu (od lipca 2013 r.) jest FPP, czyli paczka Office 365 w wersji Small Business Premium. Drugim pod względem popularności scenariuszem okazała się sprzedaż tzw. advisora (doradcy). Większość partnerów pełni taką rolę dla klienta (nawet, gdy klient kupuje bezpośrednio na stronie Microsoftu, informuje o wsparciu partnera).

Microsoft zapowiedział także zmiany w programie partnerskim. Programy Cloud zostaną zintegrowane z MPN. Certyfikacje „chmurowe” będą połączone z wybranymi kompetencjami wdrożeniowymi (Cloud Accelerate, Cloud Deployment, Azure Circle) lub MAPS (Cloud Essentials). Zmiany mają umożliwić wybór spośród oferty rozwiązań on premise, w chmurze, hybrydowych i ułatwić dostosowanie się do oczekiwań klienta.

Sporą część konferencji poświęcono wykorzystaniu rozwiązań Office 365 w praktyce, a szczególnie OneNote’a. Partnerzy usłyszeli szereg wskazówek, w jaki sposób mogą poprawić efektywność działania.

Spotkanie stało się również okazją do nagrodzenia najbardziej aktywnych Partnerów Office 365. Otrzymali je:

– za najlepsze wyniki sprzedaży Office 365 w segmencie MŚP – Inforkom.
– najlepszy nowy Partner Office 365 w segmencie MŚP – Komputronik Biznes.

Ponadto wyróżnienia za zaangażowanie i rosnące wyniki sprzedaży Office 365 w segmencie MŚP przyznano firmom eOpen oraz Supremo.

– Chmura to trend, od którego nie ma odwrotu, będący dziś podstawą dalszego rozwoju dostawców IT. Naszym klientom, małym i średnim firmom w wielu wypadkach nie opłaca się co trzy lata wymieniać infrastruktury IT, skoro mogą mieć najnowsze, bezpieczne i wspierające prace mobilną rozwiązanie w modelu usługowym. Właśnie takim rozwiązaniem jest Office 365 – powiedział Maciej Fabisiak, właściciel Inforkomu.

– Zwiększamy udział rozwiązań chmurowych w ofercie Komputronik Biznes. Są one istotnym elementem naszej strategii długoterminowej. Stawiamy nie tylko na rozwiązania storage’owe, ale też usługi takie jak Office 365 – powiedział Mirosław Jasiak, Dyrektor Marketingu Komputronik Biznes. 

Według Microsoftu na całym świecie liczba oficjalnych partnerów wynosi ponad 650 tys., a udział przychodów firmy pochodzących właśnie z tego kanału wynosi 95 proc. Firma nie ujawnia, jakie są przychody i cel sprzedażowy usługi Office 365 w Polsce.