W IV kw. 2021 r. (II kw. finansowy) Microsoft osiągnął przychody wyższe o 20 proc. niż rok wcześniej (51,7 mld dol.), a zysk netto wzrósł o 21 proc. (18,8 mld dol.). Choć analitycy spodziewali się sporych wzrostów, to ich skala przekroczyła oczekiwania.

Co więcej, CEO Satya Nadella jest przekonany, że także po pandemii utrzyma się solidny popyt na produkty i rozwiązania giganta z Redmond.

„Zawsze wracam do tej prostej formuły: jaki procent PKB stanowią szeroko rozumiane wydatki na IT? A co to będzie za rok, za dwa lata, za pięć, za 10 lat? Po prostu będzie więcej” – mówi Nadella. Przekonuje, że „jedyną rzeczą, która nie zniknie, jest potrzeba zwiększenia poziomu cyfryzacji”.

Chmura, bezpieczeństwo i Teams przyczyniły się do nadspodziewanie dobrych wyników, tym niemniej wszystkie główne segmenty korporacji wyszły na dwucyfrowy plus.

„Długoterminowe zobowiązania” w chmurze. Azure 46 proc. na plusie

Przychody z Microsoft Cloud wzrosły o 32 proc., do 22,1 mld dol., głównie dzięki „długoterminowym zobowiązaniom” związanym z platformą Azure. Przychody z Azure „i innych usług chmurowych” były natomiast wyższe o 46 proc. r/r. Firma jak zwykle nie podaje kwot.

Niższy niż w poprzednich kwartałach (ponad 50 proc.) wzrost Azure przypuszczalnie zawiódł inwestorów, co spowodowało spadek cen akcji po ogłoszeniu wyników, ale potem kurs odbił.

CEO twierdzi, że liczba klientów usługi Azure Arc (zarządzanie środowiskami hybrydowymi i multi-cloud) potroiła się w ciągu roku.

Kurs na Metaverse
Szef korporacji spogląda już jednak w przyszłość ku Metaverse i chce wykorzystać potencjał nowego internetu w projektach dla biznesu. Podkreśla, że ​​produkty takie jak HoloLens, Azure IoT, Azure Digital Twins, Dynamics 365 Connected Spaces i Microsoft Mesh, pozycjonują koncern jako silnego gracza w firmowych wdrożeniach Metaverse.
Jak stwierdzono, produkty Microsoftu dla inteligentnych fabryk, budynków i miast działają w powstającej przestrzeni metawszechświata, która łączy cyfrowe bliźniaki, VR, AR, internet rzeczy i gaming.

270 mln ludzi siedzi na Teamsach

Z kolei Teams przekroczył liczbę 270 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Według Microsoftu korzystanie z Teamsów doprowadziło do gwałtownego wzrostu ilości sprzętu – liczba aktywnych urządzeń (Teams Rooms) podwaja się według firmy z roku na rok.

Dostawca liczy na więcej, zwłaszcza, że powalczy o MŚP ofertą Teams Essentials.

Bezpieczeństwo od Microsoftu jest warte już 15 mld dol.

CEO podkreślił też rosnące przychody Microsoftu z bezpieczeństwa cyfrowego – według niego przekroczyły 15 mld dol. w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co oznacza wzrost o ok. 45 proc. r/r.

Liczba klientów korzystających z zaawansowanych rozwiązań security koncernu z Redmond zwiększyła się w IV kw. 2021 r. do ponad 715 tys.

Środowiska wielochmurowe szansą na usługi

Satya Nadella uważa, że środowiska wielochmurowe i wieloplatformowe są szansą dla Microsoftu na gromadzenie swoich usług (usługi bezpieczeństwa Microsoftu integrują ponad 50 kategorii w zakresie bezpieczeństwa, zgodności, tożsamości, zarządzania urządzeniami itd.).

„Nasza monetyzacja polega na uświadomieniu sobie, że prawdziwy świat nie jest jednorodnym światem infrastruktury Microsoftu” – zauważa CEO.

Rynek PC też sprzyja gigantowi

Koncern skorzystał również na globalnym wzroście sprzedaży komputerów, co poprawiło przychody z Windows OEM o 25 proc.

Według firmy miesięcznie jest aktywnych 1,4 mld urządzeń z Windows 10 lub 11.

Microsoft czerpie także coraz większe wpływy ze sprzedaży Office’a. Przychody z biznesowych wersji rosną głównie dzięki Office 365.

Gaming, który przyciągnął uwagę zapowiedzią największego w historii zakupu Microsoftu, czyli przejęciem Activision Blizzard za 68,7 mld dol., wyszedł na 10 proc. plus (kontent i usługi Xbox).

Wyniki głównych grup biznesowych Microsoftu w IV kw. 2021 r.

Productivity and Business Processes: 15,9 mld dol. przychodów (+19 proc. r/r), w tym:
· Office Commercial i usługi chmurowe +14 proc., głównie dzięki Office 365 Commercial +19 proc.
· Office Consumer i usługi chmurowe +15 proc. W tym subskrypcje Microsoft 365 Consumer wzrosły do 56,4 mln
· LinkedIn +37 proc.
· Dynamics i usługi w chmurze +29 proc., dzięki wzrostowi przychodów Dynamics 365 o 45 proc.
Intelligent Cloud: 18,3 mld dol. przychodów (+26 proc.), w tym:
· Produkty serwerowe i usługi w chmurze +29 proc., dzięki wzrostowi przychodów z Azure i innych usług w chmurze o 46 proc.
More Personal Computing: 17,5 mld dol. przychodów (+15 proc.), w tym:
· Windows OEM +25 proc.
· Windows Commercial i usługi w chmurze +13 proc.
· Xbox (kontent i usługi) +10 proc.
· Surface +8 proc.
· Reklamy w wyszukiwarce i wiadomościach z wyłączeniem kosztów pozyskania ruchu +32 proc.