Microsoft, Amazon i Salesforce okazali się liderami wzrostu sprzedaży w 2021 r. wśród największych firm – według Synergy Research Group. Zestawienie obejmuje 13 firm, które osiągnęły ponad 25 mld dol. rocznych przychodów ze sprzedaży IT przedsiębiorstwom i dostawcom usług.

Microsoft był liderem z rocznymi przychodami w wysokości 120 mld dol. ze sprzedaży do klientów korporacyjnych, a do tego osiągnął wysoką marżę.

Pod względem rocznego wzrostu przychodów liderem okazał się AWS (+36 proc.). Poza Salesforce’m i Microsoftem, z których każdy zwiększył obroty sporo ponad 20 proc., żaden z pozostałych koncernów nie zdołał osiągnąć dwucyfrowego wzrostu w ub.r.

Natomiast Huawei odnotował spadek przychodów od klientów korporacyjnych i usługodawców o 9 proc. z powodu sankcji i ograniczeń w dostawach podzespołów i oprogramowania.

Słabość dostawców usług

Obroty Ericssona i Nokii okazały się podobne jak 2020 r. co zdaniem analityków wskazuje na względną słabość dostawców infrastruktury i usług w porównaniu z sektorem przedsiębiorstw.

Łącznie 13 największych firm wypracowało w 2021 r. przychody w wysokości 613 mld dol. ze sprzedaży do klientów korporacyjnych i usługodawców, co stanowi wzrost o 10 proc. od 2021 r. (w tym IV kw. ub.r. to prognoza).

„Wyniki tytanów technologii były mieszane w 2021 r., ale dobrą wiadomością jest to, że tylko Huawei odnotował spadek przychodów i było to spowodowane czynnikami, które w dużej mierze pozostawały poza jego kontrolą” – komentuje John Dinsdale, główny analityk w Synergy Research Group.

Co rosło najszybciej w 2021 r.

Najwyższy wzrost w ub.r. odnotowano na usługach infrastruktury chmurowej, SaaS, współpracy hostowanej i w chmurze oraz na infrastrukturze centrów danych dostawców usług.

Z kolei segmenty rynku o największej sprzedaży to: usługi infrastruktury chmurowej, współpraca, oprogramowanie dla przedsiębiorstw/SaaS, infrastruktura centrum danych, infrastruktura dostawców usług i usługi IT dla przedsiębiorstw.

Kto dostarcza chmurę i software, ma lepiej

„Rynki zorientowane na chmurę i oprogramowanie wyróżniały się wynikami, napędzając wzrost AWS, Microsoftu i Salesforce’a. Dostawcom, których sprzedaż koncentruje się na tradycyjnych produktach lub infrastrukturze on-premise, nadal będzie trudno osiągnąć znaczący wzrost” – uważa John Dinsdale.