Microsoft ogłosił największy zakup w historii. Za 69 mld dol.
Gigant wyłożył nie widziane dotąd w branży pieniądze na firmę, której początki sięgają ponad 40 lat wstecz.
Microsoft stanie się trzecią największą firmą na świecie pod względem przychodów z gier.
Microsoft przejmie Activision Blizzard. Uzgodniona wartość transakcji wyniesie 68,7 mld dol., wliczając w to gotówkę netto kupowanej firmy. Zakupu za takie pieniądze nie było dotąd w Microsofcie ani też w branży gier.
Fuzja ma przyspieszyć rozwój biznes koncernu z Redmond na wszystkich platformach: w zakresie gier na urządzenia mobilne, komputery, konsole i chmurę. Kluczowa dla decyzji o wydaniu fortuny na Activision wydaje się także przewidywana rola, jaką gry mają odgrywać w metaverse.
Metaverse i „nowa era” gier
„Gry są dziś najbardziej dynamiczną i ekscytującą kategorią rozrywki na wszystkich platformach i będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju platform Metaverse” – twierdzi Satya Nadella, CEO Microsoftu.
„Inwestujemy w światowej klasy treści, społeczność i chmurę, aby zapoczątkować nową erę gier, która stawia graczy i twórców na pierwszym miejscu i sprawia, że gry są bezpieczne, integracyjne i dostępne dla wszystkich” – dodaje.
Topowe gry dla giganta
Activision Blizzard jest światowym potentatem rynku gier. Firma ma ponad 40-letnią historię. W 2020 r. osiągnęła 8,1 mld dol. przychodów. Posiada studia na całym świecie, w których zatrudnia ok. 10 tys. osób. Pochodzą z nich takie produkcje jak „Warcraft”, „Diablo”, „Overwatch”, „Call of Duty” i „Candy Crush”. Activision prowadzi także globalną działalność e-sportową poprzez Major League Gaming.
30 studiów będzie pracować dla Microsoftu
Finalizacja transakcji jest spodziewana w roku finansowym 2023, który rozpocznie się 1 lipca 2022 r. Po jej zamknięciu Microsoft stanie się trzecią największą firmą na świecie pod względem przychodów z gier, za Tencent i Sony.
Koncern będzie miał w sumie 30 studiów gamingowych, wraz z dodatkowymi możliwościami w zakresie publikacji i produkcji e-sportowej.
Zapowiedziano, że Bobby Kotick, aktualny CEO Activision Blizzard, pozostanie na stanowisku. Po sfinalizowaniu transakcji firma będzie natomiast podlegać Philowi Spencerowi, dyrektorowi generalnemu Microsoft Gaming.
Xbox przestrzelił z prognozą. Nadejdą posiłki
Gry Activision Blizzard zostaną wprowadzone do Game Pass – usługi Xbox, która ma ponad 25 mln subskrybentów. Potencjał wzrostu jest spory, bo z cyfrowej rozrywki produkcji Activision korzysta 400 mln graczy w 190 krajach.
Tymczasem w roku finansowym 2021, zakończonym 30 czerwca br., wzrost liczby subskrybentów Xbox Game Pass nie spełnił oczekiwań korporacji i wyniósł 37 proc. r/r, podczas gdy liczono na 48 proc. r/r.
Wydatki na gaming ciągną inwestycje giganta
W III kw. 2021 r. (I kw. finansowy 2022) przychody Microsoftu z gamingu wzrosły o 501 mln dol. lub 16 proc., jednak głównie dzięki większej sprzedaży sprzętu – konsol Xbox.
Wydatki operacyjne Microsoftu w III kw. 2021 r. zwiększyły się o 371 mln dol. lub 15 proc. – co ciekawe, dzięki inwestycjom w gaming oraz w marketing Windows (choć mogłoby się wydawać, że inwestycje giganta ciągnie w górę chmura, a nie w gry).
Przejęcie Activision to kolejna w ostatnim czasie duża transakcja Microsoftu na rynku gier. W 2021 r. za 7,5 mld dol. kupił ZeniMax Media (w tym Bethesda), także rozbudowując o jej produkcje usługi Xbox.
Microsoft wysuwa się na pozycję lidera Metaverse
„Udział w największym przejęciu w historii odzwierciedla pragnienie Microsoftu, by zdominować metawszechświat. Firma koncentruje się na pozyskiwaniu zarówno społeczności, jak i treści Activision – dwóch podstawowych parametrów sukcesu w metawszechświecie. Jest groźną konkurencją dla Meta, Epic Games, Tencent i Roblox, z których wszystkie walczą o dominację w tym nowym temacie” – komentuje Rupantar Guha, główny analityk GlobalData.
Jak zauważa, chociaż Metaverse to nadal w dużej mierze koncepcja, siła Microsoftu w podstawowych tematach, takich jak AI, AR, VR i przetwarzanie w chmurze, zapewnia mu pozycję lidera w tym temacie, zaś gry Activision pomogą w tworzeniu środowisk Metaverse i zapewnią bazę konsumentów do ich testowania i wprowadzania na rynek.
Podobne aktualności
Wydatki na infrastrukturę chmurową wzrosną o 20 proc. w 2024 r.
„W miarę ewolucji sztucznej inteligencji dostawcy rozwiązań badają możliwości integracji, wykraczające poza oferty vendorów" - twierdzi ekspert.
Rosyjscy hakerzy włamali się na konta dyrektorów Microsoftu
Inne firmy również były celem tej samej grupy - twierdzi koncern.