Inwestorzy byli tak rozczarowani tym co, pokazał Meta (Facebook), że akcje koncernu zaliczyły potężny zjazd – o 22 proc. Tym samym majątek Marka Zuckerberga w jeden dzień stopniał o jakieś 24 mld dol. (w każdym razie majątek wyrażony w wartości posiadanych przez niego akcji), a kapitalizacja korporacji o ok. 200 mld dol.

Co tak załamało kurs? Okazało się, że zysk Meta w IV kw. 2021 r. stopniał o 8 proc. r/r, do 10,3 mld dol. Zysk na akcję obniżył się z 3,88 dol. do 3,67 dol. To dużo gorzej, niż oczekiwali analitycy (3,84 dol.).

Mniej ludzi siedzi na Facebooku

Liczba aktywnych użytkowników Facebooka spadła w IV kw. 2021 r. do średnio 1,929 mld dziennie z 1,93 mld w III 2021 br. Niby niewiele, ale to pierwszy w historii spadek, a analitycy tutaj znów się zawiedli, bo liczyli że Facebooka odwiedzi 1,95 mld osób.

Co gorsza Meta w I kw. 2022 r. spodziewa się przychodów sporo niższych od przewidywań ekspertów. Firma zakłada, że wyniosą one 27 – 29 mld dol. Czyli nawet o 4 mld dol. mniej, niż spodziewali się analitycy (średnio 30,15 mld dol.).

Oznacza to wprawdzie wzrost sprzedaży o 3 – 11 proc. r/r, ale jeszcze niedawno lider social media szedł jak burza. Rok wcześniej w I kw. ub.r. Facebook urósł o 48 proc. r/r.

10 mld dol. do tyłu z powodu Apple’a

Facebook tłumaczy słabe wyniki m.in. działaniem Apple’a, który w swoich systemach zaostrzył ochronę prywatności, co utrudnia targetowanie reklam. Krok Apple’a ma kosztować Meta nawet 10 mld dol. utraconego obrotu w br.

Ponadto w użytkowników giganta social media uderzyła trudna sytuacja w światowej gospodarce. Wiele przedsiębiorstw po kolejnych falach pandemii musi zaciskać pasa i mniej wydaje na reklamy, przez co cierpi też Facebook.

Co więcej sam Mark Zuckerberg nie kryje, że rynek platform społecznościowych staje się coraz bardziej konkurencyjny. Wskazał na szybki wzrost Tik-Toka.

Na dodatek wygląda na to, że ludzie więcej czasu spędzają poza platformą społecznościową, gdy po poluzowaniu lockdownów mają inne opcje spędzania dnia. Jednak na razie trudno powiedzieć, czy jest to trwały trend i czy dotyczy głównie Facebooka czy też innych mediów.

Tracą Twitter, Pinterest, Snap…

W każdym razie na wieść o mizernych wynikach Meta część inwestorów ewakuowała się też z innych głównych spółek social media. Twitter tracił 8 proc., Pinterest 10 proc., a Snap 18 proc.

To był zresztą kiepski czas dla platform mediów społecznościowych. Analitycy KeyBanc Capital drastycznie ścięli wycenę akcji Twittera z 70 dol. do 40 dol.

To co dzieje się z Facebookiem i liderami social media pozwala lepiej zrozumieć, dlaczego koncern zdecydował się na ucieczkę do przodu i budowę Metaverse.