Wstępny bilans Ceconomy, do którego należy MediaMarktSaturn, pokazuje druzgocące skutki zamknięcia marketów w wielu krajach z powodu Covid-19. Otóż w I kw. 2020 r. korporacja miała 131 mln euro straty operacyjnej wobec 26 mln euro zysku rok wcześniej.

Wszystko przez marcowy lockdown, który negatywnie wpłynął na sprzedaż i marże. Jeszcze w styczniu i lutym br. wynik był zgodny z oczekiwaniami – zapewnia firma. Obroty w I kw. 2020 r. spadły o 7,7 proc. rok do roku, do 4,63 mld euro (licząc po stałych kursach walut: -6,6 proc.). Tymczasem jeszcze w styczniu i lutym br. były wyższe o 3,7 proc. r/r.

Koronawirus nagle przerwał linię wzrostu w bilansie Ceconomy. Stanęło 86 proc. marketów. Do 16 kwietnia zamknięto 881 z 1025 obiektów sieci Media Markt i Saturn. W Polsce działa 13 marketów na 88 wszystkich w naszym kraju.

Polska pozytywnie przez 2 miesiące

Na polskim rynku w pierwszych dwóch miesiącach I kw. br. odnotowano pozytywny rozwój sprzedaży, ale później wpłynęły na nią wcześniejsze zamknięcia sklepów – informuje detalista. Nie ujawnił wyników dla naszego kraju za I kw. br.

W całym regionie Europy Wschodniej (Polska i Turcja) obroty Ceconomy spadły w I kw. 2020 r. o 4,7 proc. rok do roku, do 349 mln euro. W ujęciu like-for-like oraz w lokalnych walutach wynik był 2,2 proc. na minusie.

Kryzys katalizatorem zmian

CEO Ceconomy Bernhard Düttmann uważa, że kryzys jest szansą dla firmy. Obecna sytuacja będzie według niego "katalizatorem zmian w transformacji naszego modelu biznesowego". W ocenie CEO biznes do marca br. rozwijał się dobrze, efekty przyniosły wprowadzone oszczędności.

Właściciel MediaMarktSaturn stara się rozkręcić sprzedaż internetową. W I kw. 2020 r. wzrosła o 24 proc. r/r, osiągając tym samym blisko jedną piątą obrotów międzynarodowego retailera. W tym przypadku koronawirus okazał się stymulatorem wzrostu. Tylko w marcu przychody Ceconomy w biznesie online zwiększyły się niemal dwukrotnie wobec analogicznego okresu ub.r. Klienci kupowali zwłaszcza sprzęt do pracy zdalnej i AGD.