Ceconomy, do którego należy MediaMarktSaturn, w III kw. 2020 r. (IV kw. roku finansowego) zwiększyło sprzedaż. Wzrost wobec analogicznego okresu ub.r. wyniósł 7,6 proc., do 5,3 mld euro.

Zysk i niższa marża

Jak zapewnia CEO Bernhard Düttmann, wyniki przekroczyły oczekiwania. Zysk operacyjny wyniósł 120 mln euro, czyli ponad połowę rocznego wyniku. W osiągnięciu takiej rentowności pomogły wyższe obroty, aczkolwiek sprzedaż w III kw. br. odbywała się na niższej marży niż przed rokiem.

W Polsce także większa sprzedaż

Danych dla Polski nie podano, natomiast firma zapewnia, że wzrost obrotów w III kw. br. osiągnięto we wszystkich krajach, w których działa detalista (pomijając Luksemburg).

W regionie Europy Wschodniej, do którego należy Polska i Turcja, poprawa była znacznie większa niż średnia europejska: obrót liczony w euro wzrósł o blisko 22 proc. r/r (456 mln euro), a w ujęciu like-for-like w walutach lokalnych o 37 proc. Z tym że, jak poinformowano, wzrost w Turcji był szczególnie wysoki.

Wielkość obrotów na polskim rynku w całym roku finansowym 2019/20, zakończonym 30 września 2020 r., będzie znana w grudniu br.

Wstępnie w całym roku 2019/20 w regionie Europy Wschodniej, czyli łącznie w Polsce i Turcji, Ceconomy osiągnęło 1,611 mld euro przychodów (+2,8 proc.). W ujęciu like-for-like w walutach lokalnych poprawa wyniosła 7,8 proc.

W poprzednich latach roczne obroty Ceconomy w Polsce wynosiły ok. 1 mld euro.

Większa e-sprzedaż

Według komentarza firmy do globalnych wyników III kw. br. sprzedaż zwiększyła się głównie ze względu na zapotrzebowanie na produkty do domowych biur oraz na sprzęt AGD i telewizory.

Także znacznie większa chęć klientów do zakupów internetowych poprawiła bilans – obroty online Ceconomy były wyższe o 35 proc., sięgając ponad 16 proc. całkowitych przychodów detalisty.

Frekwencja w sklepach stacjonarnych obniżyła się przeciętnie o 15 proc., aczkolwiek jak zapewniono wzrósł wskaźnik konwersji.

Przychody z usług poleciały w dół o 23 proc., co dotyczy głównie współpracy z sieciami komórkowymi. Większe wpływy niż przed rokiem przyniosły natomiast przedłużenia gwarancji.

Przychody całej firmy w roku 2019/20 według wstępnych danych były niższe o blisko 3 proc. wobec poprzedniego roku (20,83 mld euro), a zysk operacyjny spadł o ok. 45 proc., do 230 mln euro (rok wcześniej 423 mln euro)

Popyt trzyma się mocno

Według zapewnień dynamika przychodów utrzymuje się w IV kw. br., jednak zarząd zwraca uwagę na niepewność związaną z Covid-19.

Obecnie Ceconomy jest w trakcie restrukturyzacji, która ma na celu większą centralizację spółki i podległych jej sieci, ujednolicenie struktur i procesów, a co za tym idzie usprawnienie działania i oszczędności.