Wysoki popyt na elektronikę użytkową i rozwój sprzedaży online zwiększyły obroty Ceconomy – do którego należy MediaMarktSaturn, mimo lockdownów w poprzednich kwartałach. Wyniki roku 2020/2021 wyjaśniono też rozwojem strategii omnichannel.

Co kupowali klienci

W sumie sprzedaż Ceconomy w roku 2020/2021, zakończonym 30 września br., wzrosła o 3,8 proc. r/r, do 21,4 mld euro – według wstępnych danych. Szczególnie wysoki popyt odnotowano na konsole, telewizory, sprzęt komputerowy i urządzenia telco.

26 proc. na plusie w regionie, do którego należy Polska

W regionie Europy Wschodniej (Polska i Turcja) roczne obroty wyniosły blisko 1,8 mld euro. To wzrost o blisko 11 proc., ale w walutach lokalnych o 26,5 proc.

Już jedna trzecia obrotów w internecie

Wzrost sprzedaży online poprawił globalne wyniki holdingu. W biznesie internetowym bilans był aż 64,9 proc. na plusie (6,9 mld euro obrotu). To oznacza już 32,5 proc. udziału e-sprzedaży w przychodach Ceconomy (rok 2019/20: 20,2 proc.). Wzrost jest też efektem znacznie wyższej średniej wartości koszyka.

Marża w dół

Marża brutto w roku 2020/2021 zmniejszyła się, jednak spadek został w pełni zrekompensowany przez większą sprzedaż i oszczędności na kosztach – zapewnia Ceconomy.

Zysk operacyjny w efekcie w roku 2020/2021 był na poziomie poprzedniego roku (236 mln euro).

Więcej usług

W ostatnim kwartale roku finansowego (III kw. 2021 r.) obroty spadły natomiast o 1 proc., do 5,17 mld euro. Marża była natomiast stabilna. Sprzedaż w Europie Wschodniej (Polska i Turcja) w walutach lokalnych wzrosła o ponad 12 proc.

Sprzedaż internetowa globalnie w III kw. br. poprawiła się o blisko 25 proc., 1,1 mld euro, głównie dzięki większemu średniemu koszykowi.

Sprzedaż usług i rozwiązań była wyższa o 27 proc., wynosząc 6,1 proc. sprzedaży ogółem (IV kw. 2019/20: 4,7 proc.). Odnotowano m.in. duże zapotrzebowanie na rozszerzone gwarancje.

Wszystko są to dane wstępne.

Mniej sklepów w Polsce
Ceconomy na razie podaje danych o sprzedaży w poszczególnych krajach. Na koniec roku finansowego, czyli 30 września 2021 r., w Polsce działało 81 sklepów Media Markt. Rok wcześniej było ich 88.