Marki IT: kto zyskał, kto stracił w czasie pandemii
Sprawdzono, jakim zainteresowaniem cieszyły się w minionym roku największe marki IT.
Apple i chińskie marki – Huawei i Xiaomi – najbardziej zyskały na popularności w czasach Covid-19. Spadło zainteresowanie m.in. Oracle’m, Cisco i Microsoftem.
Facebook, Google i Instagram to najpopularniejsze marki IT w Europie – wynika z danych RebootOnline.com, które oparto na analizie z pomocą narzędzi Ahrefs i Google Trends.
Roczna liczba wyszukiwań dla 20 najpopularniejszych marek została podzielona przez liczbę lat, licząc od założenia firmy, co dało decydującą o miejscu na liście standardową roczną liczbę wyszukiwań dla każdej marki.
Miejsce | Marka | Rok założenia | Średnia liczba wyszukiwań rocznie | Standardowa liczba wyszukiwań rocznie |
1 | 2004 | 371,773,134 | 21,869,008 | |
2 | 1998 | 377,319,654 | 16,405,202 | |
3 | 2010 | 126,858,078 | 11,532,553 | |
5 | Xiaomi | 2010 | 31,866,270 | 2,896,934 |
6 | Dell | 1984 | 70,019,934 | 1,892,431 |
7 | Samsung | 1936 | 112,291,200 | 1,321,073 |
4 | Apple | 1976 | 51,206,020 | 1,137,912 |
8 | Huawei | 1987 | 36,586,902 | 1,076,085 |
9 | Microsoft | 1975 | 29,946,600 | 651,013 |
10 | SAP | 1972 | 10,997,784 | 224,445 |
11 | Intel | 1968 | 11,260,758 | 212,467 |
12 | Cisco | 1984 | 4,572,480 | 123,581 |
13 | Oracle | 1977 | 3,653,825 | 83,041 |
14 | Linked In | 2002 | 1,036,932 | 57,607 |
15 | Adobe | 1982 | 14,973,858 | 31,995 |
16 | Tencent | 1998 | 633,450 | 27,541 |
17 | IBM | 1911 | 2,391,192 | 21,738 |
18 | Accenture | 1989 | 616,894 | 19,278 |
19 | Sales Force | 1999 | 113,250 | 5,148 |
20 | Baidu | 2000 | 354,666 | 1,407 |
Wśród sprzętowych brandów na topie jest Xiaomi (nr 4), a za nim Dell i Samsung.
Biorąc pod uwagę rok założenia Xioami (2010) w wyliczeniu marka okazała się 155 proc. popularniejsza wśród europejskich internautów niż Apple oraz wzbudza 345 proc. większe zainteresowanie niż Microsoft.
Kto zyskał w czasach Covid
RebootOnline.com porównał średnie Google Trends dla każdej marki w okresie od marca 2019 do 2020 r. oraz od marca 2020 do 2021, aby ustalić procentowy wzrost, co daje pojęcie o zmianach w zainteresowaniu daną firmą.
Podczas pandemii największą popularność zyskały Apple, a następnie Huawei i Xiaomi. Najbardziej spadło zainteresowanie Google’m, Oracle’m i Microsoftem.
Apple odnotowało największy wzrost popularności w Europie w czasie pandemii – aż o 76 proc. według Google Trends w ciągu ostatniego roku.
Drugie jest, co ciekawe, Huawei, które miniony rok działało pod jarzmem amerykańskich sankcji (71 proc.).
Z drugiej strony marka Google najbardziej straciła na zainteresowaniu (-31 proc.).
Zaskakujące spadki można zaobserwować w przypadku Microsoftu (-15 proc.) i Facebooka (-1 proc.) – mimo że w czasie pandemii zwiększyło się zainteresowanie usługami chmurowymi, zdalną współpracą i aktywność internautów w wirtualnym świecie.
Rzadziej interesowano się również IBM, Cisco, SAP i Samsungiem.
Miejsce | Marka | Wzrost/spadek wg Google Trends (%) |
1 | Apple | 76,3 |
2 | Huawei | 71,4 |
3 | Xiaomi | 20 |
4 | Baidu | 17,1 |
5 | Dell | 8,5 |
6 | 8,2 | |
7 | Intel | 5,1 |
8 | -1,1 | |
9 | Linked In | -1,2 |
10 | Sales Force | -1,3 |
11 | Samsung | -2,5 |
12 | SAP | -6,7 |
13 | Adobe | -7,9 |
14 | Accenture | -8,6 |
15 | Cisco | -10,3 |
16 | Tencent | -12,3 |
17 | IBM | -15,1 |
18 | Microsoft | -15,3 |
19 | Oracle | -19,3 |
20 | -30,8 |
Podobne aktualności
Trump ogłosił 500 mld dol. na inwestycje AI w projekcie Stargate
SoftBank, Oracle, OpenAI ruszają z "monumentalnym przedsięwzięciem".