Mali ISP pod presją konkurencji
57 proc. małych i średnich operatorów określa konkurencję na rynku jako dużą. Aż 18 proc. planuje wycofywać się z rynku.
Wskutek pandemii najbardziej ucierpieli mniejsi operatorzy.
W badaniu zrealizowanym wśród małych i średnich operatorów internetowych, 57 proc. ankietowanych określiło konkurencję w swoim rejonie jako dużą. Za rok dużej konkurencji spodziewa się już 65 proc. Będzie rosła presja dużych graczy – 78 proc. pytanych przewiduje dalszą konsolidację rynku w perspektywie najbliższych 5 lat – według raportu Orange „What’s up Wholesale”.
Aż 18 proc. pytanych małych i średnich operatorów planuje wycofywać się z rynku poprzez sprzedaż firmy (15 proc.) lub ograniczenie działalności (3 proc.).
Covid-19 częściej pomógł niż zaszkodził
Ponad połowa badanych operatorów stwierdziła, że pandemia wpłynęła na ich wyniki finansowe, z tym że mniej było tych (jedna czwarta), którzy odczuli negatywne skutki Covid-19. Ponad jedna trzecia badanych oceniła zmiany w finansach na plus.
Najbardziej ucierpieli najmniejsi operatorzy, obsługujący do 300 abonentów – w tej grupie prawie połowa wskazała, że ich przychody spadły.
Mali ISP w dobrych nastrojach
Mimo rosnącej konkurencji około 2/3 ankietowanych ma jednak optymistyczne plany na przyszłość – zamierza rozwijać biznes wprowadzając nowe usługi i pozyskiwać nowych klientów.
Nowości w ofercie chce wprowadzić 58 proc. respondentów. Szansę na rozwój mali operatorzy widzą w usługach mobilnych oraz w projektach światłowodowych programu Polska Cyfrowa (POPC).
Aż 59 proc. respondentów dostrzega szansę rozwoju swojej działalności w projektach POPC, a 37 proc. deklaruje, że będzie korzystać z infrastruktury wybudowanej przez innych operatorów w ramach tego programu. Natomiast 16 proc. przyznaje, że będzie współpracować z operatorami, którzy wygrali konkurs – udostępnią swoją sieć w modelu hurtowym. Jedynie 6 proc. planuje wybudować i wykorzystywać na cele własne infrastrukturę przy dofinansowaniu z Unii.
Dane zawiera raport o rynku operatorskim „What’s up Wholesale”, opracowany przez Orange.
Podobne aktualności
Wysyp fałszywych e-sklepów
"Zauważamy niebezpieczny trend z fałszywymi domenami, które podszywają się pod sklepy internetowe" - ostrzega ekspert.