Najkrócej w małych i średnich firmach wykorzystywane są netbooki – wymieniane średnio po 2,1 roku użytkowania. O ponad rok dłużej wykorzystywane są notebooki i laptopy, a w przypadku stacjonarnych pecetów czas użytkowania oscyluje w granicach 3,8 roku – wynika z raportu Lenovo „Badanie zwyczajów i zachowań przedsiębiorstw 2015”. Jako powód wymiany respondenci wskazują zniszczenie i zużycie sprzętu – odpowiednio 73 proc. i ponad 40 proc. Znaczniej rzadziej znaczenie ma aktualizacja oprogramowania bądź konieczność zakupu urządzeń dla nowych pracowników. Takie przyczyny podaje 30–40 proc. respondentów.

Z raportu Lenovo „Komputery w polskich MŚP 2015” wynika, że najważniejszym kryterium wyboru nowych urządzeń jest ich jakość. Uważa tak 69 proc. pytanych, a 67 proc. kieruje się niską ceną. Liczy się także ogólna renoma producenta (37 proc.) i dostawcy (20 proc.).  Wśród czynników wyboru sprzętu mobilnego 84 proc. respondentów wskazało na wagę urządzenia.

– Cena dalej jest bardzo ważnym kryterium wyboru oferty. Dlatego ponad 54 proc. respondentów wiedzę na temat poszczególnych rozwiązań i nowości czerpie z porównywarek internetowych – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Maciej Polak, PC business development manager w Lenovo.

Tyle samo firm wskazało, że najlepszym źródłem informacji o sprzęcie są sklepy internetowe. Ze specjalistycznych serwisów zajmujących się tematyką IT korzysta co trzeci przedsiębiorca, podobnie jak z rankingów online. Ważne dla MSP są także inne źródła danych – na 13 źródeł 7 z nich znajduje się poza Internetem. Wśród nich najcenniejsze dla MŚP są rekomendacje znajomych (42 proc.), fachowa prasa (38 proc.) oraz informacje od dostawców (33 proc.). Stosunkowo rzadko firmy z sektora MŚP czerpią wiedzę z konferencji i spotkań (14 proc.) oraz blogów specjalistów IT (18 proc.).

Sposoby zbierania informacji różnią się w zależności od wielkości firmy oraz od wieku i wykształcenia kadry menadżerskiej. Mniejsze organizacje najbardziej ufają rekomendacjom znajomych, a większe – dostawcom sprzętu oraz specjalistycznym serwisom internetowym. Dla młodszych respondentów pierwszym wyborem jest Internet. Z kolei osoby bardziej wykształcone biorą pod uwagę kilka źródeł.