Dwie trzecie (67 proc.) spośród ok. 500 fachowców IT, menedżerów i dyrektorów z firm z całego świata przypuszcza, że w ciągu najbliższych 3 lat urządzenia Apple’a zwiększą udział w rynku przedsiębiorstw kosztem modeli z Windows – według ankiety przeprowadzonej przez JAMF Software (organizacja bada wykorzystanie sprzętu i aplikacji Apple’a w firmach). Zdaniem decydentów IT popularności Maców w sektorze enterprise będzie sprzyjać fakt, że mają opinię sprzętu bezpieczniejszego niż Windows PC, tańszego w utrzymaniu, łatwiejszego do zarządzania, a ponadto pozwalającego zwiększyć produktywność.

Z ankiety wynika, że Maci nie są już w firmach niczym niezwykłym – 96 proc. pytanych ma w swojej organizacji taki sprzęt, podczas gdy 92 proc. – komputery z Windowsem. Zaskakująco duży jest odsetek chromebooków – 28 proc. Istotne jest jednak zastrzeżenie, że nawet wtedy, gdy w firmie stoi jeden Mac, liczył się do tej statystyki na równi (jak 1:1) np. ze 100 czy 1000 PC z Windows. Czyli wyższy odsetek Mac’ów w odpowiedziach nie oznacza, że jest ich używanych więcej niż PC w sektorze enterprise.

Jeśli chodzi o tablety, to 81 proc. przedstawicieli przedsiębiorstw informowało, że w różny sposób wykorzystuje iPady, a 46 proc. – urządzenia z Windows. Sprzęt z najbardziej rozpowszechnionym systemem na rynku, czyli Androidem, okazał się najrzadziej używany w firmach (ponad jedna trzecia wskazań). 

W przypadku smartfonów także dominuje Apple – w 84 proc. pytanych firm działają iPhone’y, urządzenia z Androidem – w 64 proc., a z Windowsem – w 35 proc.

Respondenci, którzy uważają, że udział Maców będzie rosnąć w firmach, jako przyczyny wskazywali przede wszystkim na: preferencje użytkowników (81 proc.), zwiększoną produktywność (49 proc.) i mniejszą potrzebę wsparcia (32 proc.).

IBM już nie chce PC

Ten ostatni punkt pokrywa się z ustaleniami IBM, które obliczyło, że roczne oszczędności na kosztach wsparcia Mac’a wynoszą 270 dol. za szt. w porównaniu z urządzeniem z Windows. Dlatego korporacja, która była pionierem technologii PC, przesiada się na Maci! Według zdnet.com wdraża 1,9 tys. tego typu komputerów tygodniowo. Koncern twierdzi, że do wsparcia 130 tys. komputerów Apple’a oraz urządzeń z iOS potrzebuje tylko 24 osób. W ub.r. IBM podpisał umowę o strategicznym sojuszu z Apple’m.

Innym istotnym aspektem, który może przyspieszyć wdrożenia Maców w firmach, jest bezpieczeństwo – 75 proc. uczestników ankiety uważa, że Maci są bardziej bezpieczne niż urządzenia PC, co także przekłada się na oszczędności (mniejsza liczba awarii i przestojów, mniej zasobów i osób potrzebnych do wsparcia i usuwania problemów). Z kolei 64 proc. uważa, że systemami Mac najłatwiej zarządzać w porównaniu z innymi PC.

Istotny dla prognoz zwiększenia zakupów Maców przez firmy jest jeszcze jeden czynnik: na sprzęcie Apple’a może działać system Windows, co zwiększa elastyczność organizacji pod tym względem – na jednej platformie hardware’wej można uruchomić dwa typy OS. 

Prawdopodobnie komputery Apple’a są lepiej oceniane przez dyrektorów i
fachowców od IT w firmach ze względu na popularność iPhone’ów i iPadów
oraz pozytywne doświadczenia i opinie związane z tym sprzętem.

Warto zauważyć, że dane z ankiety wskazują, iż pytano głównie firmy z
krajów, gdzie urządzenia Apple’a już są powszechnie używane (JAMF nie podał, gdzie przeprowadzano badanie), co zapewne
wpłynęło na ocenę przyszłości urządzeń Mac w
sektorze B2B przez respondentów.