Luka paperless. Polskie firmy nadal toną w papierach
75 proc. firm korzysta z e-podpisu, ale zaledwie kilkanaście proc. z elektronicznego obiegu dokumentów.
Jest jeszcze dużo możliwości w zakresie wdrożeń elektronicznego obiegu dokumentów. Tylko trzeba zmienić mentalność ludzi przywiązanych do papieru – wynika z badania.
Tylko 16 proc. przedsiębiorców korzysta z platform zarządzania dokumentami elektronicznymi i jedynie 3 proc. z elektronicznej identyfikacji tożsamości – według Asseco. Jednocześnie już 3/4 używa podpisu elektronicznego.
Tak duża dysproporcja pokazuje, że firmom jest nadal daleko do całkowitej rezygnacji z dokumentów papierowych. Dane dotyczą przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 100 pracowników.
„Mamy do czynienia z tzw. luką paperless, co oznacza, że firmy wdrażają narzędzia w ograniczonym i punktowym zakresie, co nie pozwala na pełną rezygnację z papieru” – komentuje Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems i wiceprezes Asseco Poland.
„Przedsiębiorcy nadal drukują, przesyłają i archiwizują dokumenty w postaci papierowej w obszarach, w których szybciej i efektywniej można to zrobić cyfrowo. Sytuacja dotyczy zarówno relacji pomiędzy firmami, jak również w kontaktach z konsumentami, a także wewnętrznych procesów firm” – dodaje.
Elektroniczna identyfikacja nadal w niszy
Elektroniczną identyfikację tożsamości wdraża przede wszystkim sektor finansowy, by usprawniać procesy obsługi klienta. Wiele branż nadal uznaje je za zbyt specjalistyczne.
Co do e-podpisu, to jego zastosowanie znacznie przyspieszyła pandemia. Niemal wszystkie – 96 proc. pytanych organizacji – stosują kwalifikowany podpis elektroniczny czyli taki, który jest równoważny podpisowi odręcznemu. Podpis zaufany lub zwykły wybrało 41 proc. firm.
E-podpis podoba się pracownikom i klientom
Co istotne, według deklaracji respondentów, wdrożenie podpisu elektronicznego jest pozytywnie odbierane zarówno przez pracowników (84 proc.), jak i klientów oraz partnerów biznesowych (79 proc.).
Firmy doceniają korzyści związane z digitalizacją dokumentów – oszczędność czasu (73 proc.) i pieniędzy (64 proc.).
„Może to oznaczać, że w firmach mamy do czynienia z coraz większym otwarciem na zmianę, która wiąże się z transformacją cyfrową” – uważa Andrzej Dopierała.
Jak zauważa, transformacja cyfrowa wymaga przygotowania na zmianę nie tylko od strony procesowej, ale też mentalności ludzi, którzy często są przywiązani do obowiązujących procedur.
———————————————————-
Dane zawiera raport „Luka paperless i inne wyzwania na drodze cyfryzacji dokumentów w biznesie”. Badanie zostało przeprowadzone przez Civitta Polska na zlecenie Asseco Data Systems metodą CATI na próbie 316 firm zatrudniających 100 lub więcej pracowników.
Podobne aktualności
93 proc. firm chce wyeliminować papierową dokumentację w ciągu 5 lat
Kilka istotnych powodów skłania firmy do inwestycji w paperless. Jednak są też problemy.
Paperless a MŚP
Kiedy cyfrowe dokumenty będą standardem w małych i średnich przedsiębiorstwach?
Nowy szef spółki w grupie Asseco
Zostanie szefem ComCERT, spółki, którą zakładał jeden z weteranów polskiej branży IT - według informacji "Pulsu Biznesu".