LG ogłosił zakończenie produkcji smartfonów. Wycofa się z tego biznesu do końca lipca 2021 r.

Firma zapewnia, że wsparcie dla użytkowników smartfonów zostanie utrzymane (czas jego trwania zależy od regionu). Przez jakiś czas będą nadal wyprzedawane zapasy magazynowe.

„Niezwykle konkurencyjny rynek”
LG nazywa rynek smartfonów „niezwykle konkurencyjnym”. Przekonuje, że strategiczna decyzja o wycofaniu się z tego biznesu pozwoli skoncentrować zasoby na rosnących obszarach, takich jak smart home, urządzenia połączone, robotyka, sztuczna inteligencja, podzespoły do pojazdów elektrycznych.

5 lat strat

W styczniu br. pojawiły się nieoficjalne informacje, iż LG rozważa wycofanie się z rynku smartfonów.

Powodem były rosnące straty tego biznesu, do którego korporacja dokłada już od 5 lat (w tym czasie zsumowane straty operacyjne sięgnęły -4,5 mld dol.). To konsekwencja spadającego udział w rynku.

W 2020 r. LG miało ok. 2 proc. światowej sprzedaży smartfonów (23 mln urządzeń), nie mieszcząc się nawet w pierwszej siódemce producentów. Jeszcze 7 lat wcześniej LG był wśród trzech topowych marek. Firma nadal jednak pozostała popularna zwłaszcza w USA (ok. 10 proc.), lepszy wynik niż na świecie osiągała ostatnio w Ameryce Południowej (ok. 4 proc.).

LG nie dało rady chińskim konkurentom

Zwłaszcza ofensywa chińskich marek w ostatnich latach mocno skurczyła pole do działania LG, a eksperci już w ub.r. wskazywali, że firma potrzebuje skutecznych posunięć marketingowych, aby liczyć na zatrzymanie negatywnego trendu.

W końcu ub.r. LG poinformowało, że rezygnuje z samodzielnej produkcji sprzętu z dolnej i środkowej półki, którą miały zająć się firmy ODM. LG miało pozostawić dla siebie wytwarzanie smartfonów premium.

Outsourcing większości produkcji miał pozwolić na zwiększenie puli środków na prace nad bardziej zaawansowanym sprzętem. Firma liczyła na sprzęt 5G.

Słabsza sprzedaż smartfonów premium obniżyła rentowność

W IV kw. 2020 r. przychody ze sprzedaży smartfonów LG wzrosły o 5 proc. rok do roku, do ok. 1,2 mld dol., ale spadły o 9 proc. wobec III kw. 2020 r. Producent tłumaczył to spowolnieniem sprzedaży produktów premium i niedoborem chipsetów 4G. Także rentowność spadła wobec III kw. 2020 r.

W całym 2020 r. sprzedaż dywizji mobilnej LG wyniosła ok. 4,6 mld dol., o 13 proc. mniej niż w 2019 r. Strata okazała się natomiast mniejsza niż rok wcześniej o ponad 16 proc. Słabe to jednak pocieszenie, bo wynik oznaczał dołożenie do bilansu strat biznesu mobilnego ok. -744 mln dol. za cały 2020 r.