Lepsza pogoda dla branży AV
Są symptomy poprawy w segmencie AV, ale nie można mówić, że kryzys minął. Nie brak też niepokojących informacji.
Po rozpoczęciu odmrażania biznesów widać poprawę w branży AV – 61 proc. dostawców stwierdziło, że pandemia negatywnie wpłynęła na ich firmy – według ankiety przeprowadzonej 19-20 maja br. przez organizację branżową Avixa. To podobny wynik jak w poprzednim tygodniu, ale znacznie lepszy niż w końcu marca br., gdy 85 proc. przedsiębiorstw w branży odczuło uderzenie koronawirusa.
Wśród użytkowników końcowych 57 proc. dostrzegło negatywny wpływ Covid-19 w minionym tygodniu, w porównaniu z 63 proc. tydzień wcześniej oraz 83 proc. w końcu marca br.
Mniej niż połowa (40 proc.) dostawców usług AV stwierdziło spadek przychodów wobec ok. 48 proc. tydzień wcześniej (58 proc. w końcu marca br.).
Większe problemy z dostawami
Mimo poprawy sytuacja w branży nadal jest trudna – wynika z ankiety. Otóż 42 proc. dostawców AV wspominało o spowolnieniu sprzedaży (43 proc. tydzień wcześniej).
Co gorsza, wzrosły problemy z zaopatrzeniem w sprzęt i komponenty – już 31 proc. firm AV miało do czynienia z przerwami w łańcuchu dostaw. To znacznie więcej niż tydzień wcześniej (22 proc.).
Do tego prawie 30 proc. użytkowników końcowych potwierdza, że mają do czynienia z zakłóceniami łańcucha dostaw.
Ponadto wciąż jest kiepsko z przychodami klientów – 44 proc. z nich odnotowało ich spadek, w porównaniu do 41 proc. w ub. tygodniu.
To nie jedyne niepokojące sygnały – odsetek dostawców usług audiowizualnych, którym przychody skurczyły się w przedziale 21 – 40 proc. wzrósł do 33 proc. respondentów, w porównaniu z 19 proc. w zeszłym tygodniu.
Zatem jest za wcześnie by mówić, że kryzys minął.
Projekty są wznawiane
Większość firm z branży jednak pracuje, choć niekoniecznie pełną parą – pawie 90 proc. dostawców AV i 88 proc. użytkowników końcowych deklaruje, że działa nadal z pełną lub zmniejszoną wydajnością.
Respondenci zapytani o pozytywy w ostatnim okresie, wymienili wznowienie projektów (40 proc. dostawców AV i 30 proc. użytkowników końcowych). Wzrósł odsetek ankietowanych twierdzących, że odbyli osobiste spotkania (12 proc. dostawców i 10 proc. klientów). Po raz kolejny prawie 40 proc. dostawców AV odnotowało wzrost liczby zapytań.
Ponadto 25 proc. dostawców stwierdziło, że planuje realizować projekty w dłuższym okresie, a 23 proc. pracuje u klientów poza godzinami ich pracy.
Z kolei 31 proc. klientów deklaruje, że planuje dokończyć projekty w dłuższym terminie.
Niektórzy klienci skorzystali z okazji
Według jednego z dostawców biznes całkowicie nie zamarł nawet w branży HoReCa.
„Hotele i niektóre firmy skorzystały z okazji, aby rozpocząć lub kontynuować projekty zaplanowane na później albo związane z konferencjami i obsługą klienta. Wskutek zmniejszenia naszego personelu trzy- lub czterokrotne wzrosło obciążenie dla tych, którzy wciąż pracują” – przyznaje przedsiębiorca.
Ostatnio większy odsetek dostawców informuje o dużych redukcjach personelu (81 proc. i więcej) – jest ich 28 proc. Znaczna część tych cięć jest według nich czasowa.
Jeden z użytkowników końcowych w ankiecie sugeruje kierunek dalszych inwestycji w rozwiązania AV: „W krótkim okresie mój pracodawca musi przemyśleć zmiany w salach konferencyjnych i biurach zgodnie ze standardami Covid-19, a także przyzwyczaić się do tego, że w perspektywie długoterminowej może nawet 25 proc. pracowników będzie chciało kontynuować pracę zdalną".
Podobne aktualności
Nadchodzi pięć dobrych lat dla branży Pro AV
Przychody ze sprzedaży Pro AV spadły o 17 proc. w 2020 r., ale prognoza na kolejne lata jest pozytywna.
Wirus wymierzył cios w branżę AV
Mimo zainteresowania firm zdalną współpracą epidemia okazuje się koszmarem dla dostawców AV: projekty są zawieszane, wielu przedsiębiorcom przychody spadły o ponad 50 proc.
22 mld dol. marży na pro-AV
Sprzedaż profesjonalnego AV wzrośnie o ponad 30 proc. Policzono, jakie średnie marże uzyskają integratorzy.